Isnin, 12 Januari 2009

Syafakillah..Amiratushifa' Chicken Pox!


UJIAN TANDA KASIH SAYANG

Allah uji anakku, Shifa' yang sudah mencecah usia setahun 9 bulan. 5 April 2007-5 Jan 2009. Allah sayang, dan jadikan seseorang itu kuat maka akan diberi ujian..sejak kecil shifa' telah mengidap Ekzema. tapi peringkat sederhana. Abahku dan ibu mertuaku keduanya mempunyai sejarah mengidapi asma'..Alhamdulillah Shifa' tiada Asma cuma terkena sedikit rangkaiannya, Ekzema. Memang sejak dahulu kami mengusungnya ke pelbagai jenis klinik..dari Allopathy ke homeophaty..belum rezeki sembuh betul..cuma berkurangngan bila meningkat usianya...doaku, sembuhlah anakku..Allahu Syafi'..

DIKENALPASTI

Sabtu, 3hb JAn 2009, Shifa' menggaru mulutnya, lalu ditegur kak de, " nape mulut Shifa' tu ada bintik merah..macam nak naik cacar je?' katanye yang sudah berpengalaman luas..anaknya seramai lima orang. Izzah yang bongsu dah masuk darjah 1. Aku masih selamba, "Erm,biasala, adik memang ade ekzema, suka sangat nak menggaru.." " Cuba ko tgk betul2.."

"eh, yela.." "kena gi check ni..." Tanganku pantas merasa dahi Shifa'.."Suam..." Lalu aku dan hubby pun bergegas ke klinik Zubir berdekatan rumah kakak untuk rawatan lanjut dan pengesahan penyakit...Sah! adik kena chicken pox! Dalam jangka masa singkat suhu badannya naik..39 darjah celcius..Doktor nasihatkan letas ais kalau terlalu panas dan basahkan badannya. Doktor bekalkan calamine lotion untuk sapu,Uphamol ubat demam dan piriton ubat gatal. Sebab kat umah masih ada piriton, kami tak ambik dan dapat jimat ckit.Kalau Doktor Homeopati memang tak galakkan guna calamine lotion ni kerana menurut mereka, akan merencatkan pertumbuhan bintik dan tidak keluar habis. Kaedahnya, air kelapa sebaik-baik ubat supaya keluar semua bintiknya. Shifa' diberi minum air kelapa apabila demam panasnya sembuh iaitu selepas 3 hari. Alhamdulillah, semakin beransur kering.

ASAL MULA

Di Terengganu, gelaran "JINTUNGAN" diberi. Pertama kali aku dengar, aku bayang jin tergantung hehe..Jintungan @ Chicken Pox ...memangla penyakit berjangkit...Kami bercuti seminggu di Terengganu.Selepas itu, bawa mok dan izah berjalan di KL selama 5 hari kemudian balik Melaka bawa mok jumpa mak dan abah di Kg Tehel. Saja nak bawa jalan ke rumah baru yang siap bulan 5 baru ni. Merasalah mak dan abah dok rumah batu..dulu rumah kami kayu, pindah lagi, separa batu dan kayu dan kini, lebih selesa dengan anak menantu dan cucu yang kian bertambah.. Alhamdulillah..Kami kemudiannya ke kenduri kawan di Pahang melalui Tangkak, Segamat, Muadzam Shah dan ke Pekan. Sepatutnya, kami cadang tumpangkan mok dan Izah dengan sahabat baik, Ina dan HAfiszi namun, perasaan berat hati nak balik rupanya ada makna, semua sudah ALlah takdir...

RANTAIAN PEMBAWA

PAsal chicken pox ni pulak, mula-mula kena anak kak Ma, Tengku Danial 4 tahun, KAk Tengku BAlqis 8 tahun ,anak Ateh pulak si Ikram Mukhlis 9 tahun berjangkit ke kakak Thaqifah 3 tahun, anak kak Nor...Alhamdulillah, mereka semua dah sembuh dan boleh dah kalau nak gi sekolah atau nursery tu..sekarang Amiratushifa' (nasib belum sekolah tapi dah ada beg sekolah gambar budak perempuan pakai tudung bukan beg barbie yang budak perempuannya seksi.. Beli kat Mydin tau) dan Mok Ija yang baru nak jejak sekolah tingkatan 3..Yang kesiannya Mok Ija pun kena sekali...dah la tahun ni nak PMR, ujian awal tahun ada petanda positif InsyaAllah...amin..semua sepupu sepapat Shifa' di terengganu ni dah kena time cuti..shifa' dan mok ija je kena time orang sibuk nak sekolah...nasibla ummi dan abinya...kalau mok ija, Tok la kena jaga mok ija. Mujur Cik Dah balik teman mok sebelum berlepas ke kursus perguruan MARA di Port Dickson akhir Januari nanti.

JAGA IKUT SYIF..

Kami bergilir menjaga shifa'..malam bila menangis demam panasnya meningkat, Abi yang jaga. Ummi dah letih seharian dengan persediaan nak buka sekolah..Isnin,ummi tumpangkan Shifa' sekejap di umah mak Liza. Abinya Out-station. HAri Selasa ummi ambik juga cuti rehat sehari dan Khamis Abinya balik. HAri Jumaat kami bergilir separuh hari..mujur minggu pertama ngaja petang..but this week start mngaja pagi...kena juga letak adik kat umah mak Liza...doakan tak berjangkit kat orang lain..tapi kata orang..masa nak baik tula dia nak pindah kat orang lain...tapi itu kata orang...takdir ALLah??..doa la moga Allah tak Izinkan..amin..

HARAPAN

Moga Shifa' sembuh, sihat sokmo..amin YA ALlah..begitu juga anak saudara Firdaus Naim, yang kena jangkitan mata..KEsakitan ini amat sedikit dibanding dengan kesakitan anak-anak Palestin yang di dera mental fizikal, di tembak, di bunuh! Ya ALlah, jadikanlah anak-anak kami mujahid-mujahidah yang akan terus membantu agamaMu YA ALLAH! TAKBIR ! ALLAHUAKBAR! TENTERA ISLAM PASTI MENANG!


Selawat Syifa\'

Tiada ulasan: