Jumaat, 30 Januari 2009

PPSMI, aku di mana?

Salam Jumaat

Alhamdulillah..penghujung Muharram dan permulaan Safar. Adalah permulaan yang baik bagi setiap niat setelah kita melalui bulan hijrah. Hijrah yang kita rukunkan dalam diri, moga sebati menjadi amalan..

Sesi Petang ke Sesi Pagi

Sesi pengajaran kali ini aku dapat mengajar sesi pagi. Itupun ada ceritanya...
5 Jan 2009 apabila mula sesi persekolahan, aku di tawarkan sesi petang oleh pentadbir dan namaku antara nama penting yang memegang jawatan Guru Pengawas , Setiausaha Pusat Sumber Sekolah, Setiausaha Peperiksaan,Guru Kantin dan jawatan bagi appreantice macam saya seperti Guru Kelas kelas yang paling akhir dan memegang satu kelas bersama tingkatan 6 (Pusat Sumber).
MEsej yang aku terima daripada Kak Suzara semasa tidak hadir mesyuarat 1 guru, yang berlangsung pada 30hb Disember. Saya di Terengganu kerana urusan penting keluarga.
" Tahniah Ain,wahh berat-berat jawatan Ain ni."
Satu lagi mesej dari kakak yang selalu menjadi idolaku ini, Kak Liza (Guru Media)" Ain, jawatan yang Ain dapat ni besar dan berat. Ain fikirlah baik-baik. Kalau boleh fikirlah pasal setiausaha PSS ni ye."

Aku mula bermesej dengan kak Aniza teman setiaku..kak Aniza adalah teman yang ditakdirkan kami sentiasa ada chemistry..walaupun mula kenal, kak aniza macam sombong..dah kenal..baiknya hati...dan kami dok sebelah menyebelah! Takdir bukan?!

"Kak, kalau boleh, saya nak minta pagi. Boleh ke dapat?" Mudah je dia balas..."Sori, ko petang"..alahai syahdunya aku..

Sesi petang adalah amat meletihkan bagi aku. Kebetulan tahun ini aku baru di terima belajar di darussyifa'.Sesi petang menguji tahap displin masa. Tahun lepas, aku memang berada di sesi petang dan tak mungkin aku berada awal di kelas bila melangkah keluar pagar sekolah,jam sudah hampir 7 malam. Perjalanan ke Bangi mengambil masa 25 minit. Aduhai.lewatlah untuk berjemaah maghrib.

Istikharah
" Puan Siti, pergi sembahyang dulula..nanti bagi keputusan " Pn Ng menyuruh aku sembahyang?! Memangla sudah masuk maghrib. Puan Hamidah (PK Akademik) dalam proses menjadualkan aku ke sesi pagi. Kak Anizalah punya kerja ni...Petang tadi jam 2 petang..Pengetua baru je ambik wudhu'nak solat zohor. Tetiba je Kak Aniza tegur dia terus cakap, Puan, ni Ain ni orang kuat kami dalam PSS. Kalau boleh dia tolong Liza waktu pagi. boleh tolong Pusat sumber sesi pagi" Selamba je kak Aniza cakap. Aku diam. Pengetua, " Saya ingat cikgu muda-muda ni elok petang. PAgi urus anak, petang pegi sekolah..Hanimah tu ada anak kecik, kemain suke dia dapat mengajar petang. Dia cakap boleh urus anak dia". "Takpela, kalau ko nak pagi..Midah, ko bagi Baya ni sesi pagi.." PEngetua bagi arahan. Direct je..Aku agak, pengetua sayang kak liza hehe..guru media yang banyak menaikkan nama sekolah di pelbagai peringkat selain beliau sendiri jenis yang diplomasi dan memahami.Kak Liza mengandung dan dia memang mengalami alahan.

Selepas aku solat maghrib, aku teruskan dengan istikharah..mohon petunjuk. Alasanku bukanlah besar bagi mereka yang tak tahu. Bagi aku, agak besar sebab aku yang nak belajar.Tak nak la datang lewat. Bagi Pn Ng, alasan aku setelah berbincang dengan suami..dan dia memang menggalakkan perbincangan.Aku dapat peluang tapi dengan beberapa syarat...

BISP

Aku mengajar pagi tapi dengan syarat jadualku dapat yang bukan option. Aku lulusan Kimia/Biologi. Tapi jadual waktuku mengajar matematik dan Bahasa Melayu!Wah, cabaran yang ditunggu telah tiba!Pn Ng dah pesan, kalau pagi, dapat mengajar Sains dan beleh dapat BISP ( Elaun bagi guru Sains dan MAtematik sahaja). Aku terfikir juga bila Pn Ng kata, jika mengajar subjek bukan option tidak boleh dapat BISP kecuali telah ambil option itu selama 3 tahun berturut-turut.Rugikah aku??? itulah sebabnya bila aku termangu terus saje Pn Ng kata " Pn Siti, pergi sembahyang dululah.." Memangla dia memahami..Ya Allah, kurniakan hidayah buatnya..Pn Ng terlalu baik bagi kami...mungkin faktor dia bekas guru Hal-Ehwal pelajar ketika di Sarawak membuatkan dia memahami kami."xpelah, xdapat BISP..sebelum ni tak dapatpun.." getus hatiku. Yang penting dapat ngajar pagi. Keputusan ku buat setelah berbincang dengan Kak Aniza, Kak Ita kakakku, suami , Pn Ng dan Pn Midah.

PPSMI

Moga keputusan ku ni tidak memautkan terlalu banyak hati duniaku. Apalah ada pada BISP yang kini menjadi kontroversi. PPSMI cukup mendatangkan kontroversi. Duit RM 109.60- RM122.40 sebulan bagiku berharga tapi nilai pengalaman inilah yang tidak ternilai harganya! Subjek Math adalah subjek idaman sejak aku di Universiti. Sayangnya, hanya kerana susahnya mengadap subjek math di kampus, aku sanggup drop di pertengahan jalan dan menggantinya dengan biologi...Rupanya, penting di sekolah kita ada dua option berlain supaya memudahkan kita membuat pilihan option bila-bila masa yang perlu membuat pilihan.

DILEMA POLEMIK

Aku cukup dilema. Matematik dan BAhasa Melayu. Gabungan yang menimbulkan polemik bagiku..MEngajar dengan bahasa mudah difahami pelajar lebih selesa berbanding mengajar dengan bahasa asing yang menwujudkan sedikit jurang antara kami.Bahasa Melayu memang amat kucintai..selain bahasa ibundaku bahasa jawa yang sudah ke mana arahnya itu..
Apatah lagi kelas tahun ini adalah kelas-kelas akhir.Pelajar yang lemah..tapi masih ada adap sopan denganku..alhamdulillah..sikap baik itu lebih mulia. Apalah guna berilmu kalau semakin berilmu semakin tidak berakhlak.. Aku terima sebagai cabaran dan amat memohon pertolongan Mu YA ALLAH! Akhirnya, PErkara yang aku pernah risaukan mengenai BISP terus lenyap...peratus penggunaan English dalam pengajaran Mathku tidaklah sebanyak mana bila dapat mengajar kelas ke 3 terakhir dan akhir ini. Penting bagiku, mereka faham dan dapat membuat latihan dengan baik...JAdi BISP tiada kena mengena dengan aku.. YA...aku yakin! Alhamdulillah..

Moga pelajarku memahami setiap pengajaranku..dimudahkan urusan mereka, jadi anak soleh-solehah dan diberkati segala ilmu mereka..Amin.

Asbahna wa asbahalmulqu...amsaina wa amsalmulqu..

Tiada ulasan: