Rabu, 14 Januari 2009

Mengutip kilauan permata di DarusSyifa'

Segala puji bagimu YA Allah, Tuhan sekalian alam.. Yang mencipta segala yang terbaik buat setiap hamba yang engkau cintai. Yang MAha mendengar lagi Maha Melihat setiap desiran angin yang bertiup lembut, hembusan nafas yang mengitari ruang maya, setiap keluhan yang terdetik di jiwa, setiap bisikan hati yang melagu cerita...Selawat dan salam buat junjungan RasulAllah saw, kekasihMU yang terlalu setia..keluarga dan sahabat baginda...para penerus perjuangan agamaMU..

Kuletakkan segala bebanan yang tidak mampu kutanggung di bawah penguasaanMu..Yang Maha mengerti akan setiap sesuatu...Ku amat bersyukur atas segala kurniaanMu dan ku mohon atas segalanya ini akan tetap sentiasa Engkau redhai dan rahmati..

Pertama menjejaki kaki ke laman ilmu darussyifa' di Bandar Baru Bangi ini memberi satu pandangan di luar jangkauan pemikiranku sebelum ini..mengenali tempat ini melalui seorang temanku yang mengalami sedikit penyakit yang perlu diubati dengan cara yang diamalkankan di darussyifa' menyebabnya dia selalu meminta aku membawanya ke sini. Syukur, ada kilauan permata yang cukup mengamitku mendekati dan menjejaki cahaya ini. Moga terserlah kebaikan buat insan yang mengharapkan laluan terbaik untuk diri mereka...amin

Pamitan ustazah

"Anak bukan pelajar sini ye" tegur seorang makcik yang ku kira tenaga pengajar di situ."Bukan cik, ikut suami. Dia pelajar sini. "jawabku tulus. Memang lama dah aku perasan pandangannya padaku. Ku kira,bukan kerana dia kurang senang, aku merasakan dia bertanggungjawab menerangkan hal sepatutnya. " Kalau bukan pelajar, biasanya duduk di bawah, pelajar sahaja dibenarkan belajar di atas."katanya dengan riak lembut. Kufahami katanya lantas bersuara.."oh, yeke, saya tak tahu..dan malu juga sebenarnya menumpang ni..ingatkan takpe sebab ada kakak yang datang minggu lepas kata boleh naik atas.."aku teringat pada kak Lin yang mengajakku naik ke atas setelah habis zikir selepas solat maghrib dan hampir usai azan Isya'. Jemaah bangun dan solat sunat dan kami pun menyelinap masuk supaya kami dapat jemaah Isya' dengan Ustaz Harun Din sekali.Kak Lin bekas pelajar di situ, pertengahan 30-an,pengurus Nursery di jalan ampang.Sesibuk dia,tapi kadang-kadang ada kesempatan, dia hadirkan diri mengulangi menadah ilmu di situ.

Ustazah senyum. " Takpelah..kalau ada rezeki tahun depan, daftarlah jadi pelajar..mengandung ye..dah berapa bulan?"soalnya sambil matanya melihat ke arah perutku."Baru nak masuk 4 bulan". Terfikir aku, macamana ustazah ni tahu aku mengandung..sebab aku rasa perutku dah ditutupi dengan tudung labuhku.Fikirku, orang agak sukar perasan.Tapi ustazah ni boleh "detect". Ish.. terror ni.."Alhamdulillah, banyakkan doa, baca surah Maryam,Yusuf, Luqman dan amalkan doa-doa mathurat. Kalau dapat khatamkan seluruh Al-Quran setiap kali mengandung.Anak jadi lembut hati, sifatnya mudah dikawal dan sejauh mana dia pergi, anak itu akan sentiasa dalam pemeliharaan Allah, InsyaAllah." Tutur ustazah itu sungguh bererti buatku.Ingatan untuk khatamkan Al-Quran itu jugalah yang selalu kak Long, iaitu kakak iparku ingatkan..Al-Quran itulah peneman jiwaku, sentiasa ku baca waktu senang, susah, sempit, lapang dan ku harapkan agar ia kekal sehingga saat akhir kematianku,amin..namun, kuakui, belum lagi mampu khatam setiap tahun. Seperti amalan seorang temanku, Baizura..teman karibku yang sentiasa khatam setiap kali bulan ramadhan..Aku sedar, ustazah itu tidak marah tapi mengharapkan aku hadir menjadi pelajar suatu hari nanti...InsyaAllah. Doaku sendiri.



Tiada ulasan: