Sabtu, 21 Mac 2015

Ragam anak muridku...mencuit rasa di hati:)

Sham, wan dan Faroz

Sham,Wan,Faroz dan Amin

Amin, Faroz dan tengkorak
"Cikgu, cikgu..." panggil seseorang yang amat  dikenali suaranya itu, Amin. Baru sahaja cikgu benarkan "take 5" dia dah merayau dari tempat duduk ke hadapan kelas diikuti oleh beberapa orang rakan. Cikgu tahu kalian mesti teruja tengok tengkorak itu sebab kali pertama masuk makmal 1 selepas jadual ditukar.

"Ya,,kenapa Amin.." cikgu bertanya walaupun dapat mengagak keinginannya yang mula memegang tengkorak itu.

"Cikgu...ambillah gambar kitorang cikgu..cikgu kan ada kamera handphone.."pujuknya.

"Nanti cikgu send ye kat saya gambar tu.."pintanya lagi.

Mujur cikgu baik sebab diorang dah siapkan kerja yang cikgu bagi. (hihi..)

Aktiviti Sains Tingkatan 5

Pelajar sangat teruja bekerjasama membawa barang untuk ekperimen Sains!

Sham dan kumpulannya!

Gembira Akmal menguli tepung...Hazdrin, Wan dan Amir sebagai ahli kumpulan...Memang awesome hasilnya..Doh kumpulannya mencapai ketinggian maksima..tahniah Akmal yang berbakat!
Fatin,Ika,Amiera,Najwa (atlit sekolah) dan Syahidah tersenyum beraktiviti..

Wen Hong memasukkan tepung..diuli oleh Prwee yang bercita-cita membuka bakery dan diperhatikan oleh Ying Hui..mana Xin Yee?
Rafiq, Azizi dan Nabil (5PA2)
Gembira Ira beraktiviti. Syikin dan Ainin membantu.
Kumpulan Nurin, Afiqah, Azieqah dan Eliya
Kumpulan Ong, Wong, Wei Ann, Hui Yi dan Pui Yee
dan Adibah!
Kumpulan Amar, Hazim, Afdah, Saiful dan Nabil
Kumpulan Sharma, Yi Chian, Sim Le, Hui Min dan Yu Xin
Hasilnya!
Mengukur ketinggian doh!


Mengajar Sains Tingkatan 5 tahun ini sedikit mencabar. Ini kerana kali pertama diriku mengajar Sains Tingkatan 5 dengan "carry" kelas tingkatan 4 tahun lepas. Alhamdulillah, kelas 5 PA2, Kelas 5 Tasawur dan 5 Seni 2 adalah kelas yang baik dan sangat memberi kerjasama. Bagiku, anak2 ini adalah permata. Mereka ada ragam tersendiri. Yang Bijak, kita layan cara bijak. Yang sederhana, kita raikan pandangan dan kukuhkan pendirian. Yang lemah, kita puji dan kita laungkan semangat agar berbudi pekerti mulia. Saya selalu pesan, Allah sahaja yang boleh mengubah nasib kita. Walaupun mungkin dalam bidang pelajaran kita kurang pandai tetapi kelebihan lain pasti lebih banyak dan itulah nanti yang akan memberi kita erti bahagia.

Pesan Cikgu

Belajarlah dan terus belajar. Ilmu bukan di dalam kelas sahaja. Setiap perkara yang berlaku detik demi detik itu ilmu. Ambillah pengajaran bermakna. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. Semoga tahun ini mereka berjaya dalam SPM terutama matapelajarn Sains..insyaAllah!

Tiada ulasan: