KEPIMPINAN
ITU SUATU SENI
Oleh:
Siti Norbayah bt Haji Sayuti
Tugasan Akhir untuk Kertas
Pembangunan Pendidikan
Fakulti Sains dan Pendidikan
Universiti Malaya
PENGHARGAAN
Setinggi kesyukuran dirafakkan ke
hadrat Ilahi, Selawat dan salam atas junjungan Muhammad s.a.w, keluarga dan
sahabat baginda. Sesungguhnya segala kebaikan berpunca dengan keseluruhan
kasih-sayang dan rahmat dari-Nya yang tidak terhitung banyaknya.
Ucapan penghargaan dan terima kasih
kepada pensyarah yang cukup berbudi, Encik Ahmad Zabidi bin Abd Razak atas
segala ajaran dan tunjuk ajar yang berguna. Kepada ibu bapa dan keluarga
tercinta serta sahabat yang memberi kekuatan dan semangat untuk meneruskan
kehidupan ini. Tajuk Kepimpinan itu Suatu Seni adalah tajuk yang menjadi
kesukaan namun hakikatnya manusia itu lemah apabila kurangnya ilmu. Semoga
segalanya mendapat keberkatan dalam usaha kita untuk memperbaiki diri dari hari
ke hari.
"Jika hari ini seorang
perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja
menaiki takhta
Jika hari ini seorang
Presiden sebuah Negara
Jika hari ini seorang ulama
yang mulia
Jika hari ini seorang peguam
menang bicara
Jika hari ini seorang
penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja
yang menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oelah
seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya
mengajar tulis baca."
Allahyarham
Usman Awang
ABSTRAK
Usaha meningkatkan potensi kepimpinan individu memerlukan
suatu kefahaman bijaksana mengenai hal berkaitan dengan manusia dan semangat
yang akan menyemarakkan harapan juga
keyakinan yang pastinya mempunyai perspektif jangka masa panjang untuk sesuatu
perubahan yang dikehendaki dalam situasi yang cukup kompetatif tetapi kondusif.
Apabila dikaitkan kepimpinan itu suatu seni, ianya memperihalkan perkaitan atau
integrasi setiap corak kepimpinan yang memenuhi kehendak dan aspirasi yang
cukup signifikan dengan konsep kejiwaan bersifat implisit seterusnya dizahirkan
dengan perangkaan yang strategik mahupun impuls bersahaja tetapi cukup istimewa
sekali. Seni
itulah yang memaknakan kepimpinan agar ianya terserlah dengan minda, jiwa dan
tubuh yang penuh sifat dan sikap yang sentiasa segar dengan kekuatan dan
ketabahan untuk terus berjuang untuk diri sendir dan membawa manfaat untuk
semua umat manusia.
PENGENALAN
: DEFINISI
1. KEPIMPINAN
Kepimpinan merupakan satu unsur dan faktor terpenting
dalam sesebuah organisasi atau badan-badan tertentu yang mempunyai objektif dan
matlamat yang tersendiri. Fokus dan halatuju yang biasanya di bawa oleh tampuk
kepimpinan adalah demi merealisasikan sesuatu tahap pencapaian yang telah
ditentukan atau kejayaan yang gilang-gemilang. Kamus Dewan edisi Ketiga
keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka mendefinisikan kepimpinan ialah keupayaan
(kebolehan, pencapaian, dsb) sebagai pemimpin, daya (tindak-tanduk, kecekapan,
dsb) seseorang pemimpin. Contohnya dalam pentadbiran, Dato' Seri Dr. Mahathir
Mohammad berusaha membawa corak
kepimpinan yang berbeza daripada pemimpin-pemimpin sebelumnya. Kata
dasar kepimpinan berasal daripada perkataan pimpin yang bermaksud dibimbing,
dipandu, dituntun atau ditunjuk. Pada amnya juga , kepimpinan didefinisikan
sebagai seni atau proses mempengaruhi kegiatan manusia yang berkaitan
dengan tugas mereka, supaya mereka rela bergiat dan berusaha ke arah
pencapaian kejayaan organisasi. Sebaik-baiknya, manusia patut digalakkan untuk
menanam kegigihan, keazaman dan keyakinan untuk bekerja. Para pemimpin tidak
menekan atau mencucuk suatu kumpulan dan belakang; sebaliknya mereka meletakkan
din di hadapan kumpulan itu sambil memajukan dan mengilhamkan ahli-ahli
kumpulan itu untuk mencapai wawasan organisasi. Kepimpinan dalam Bahasa Melayu
adalah satu istilah yang dianggap terbaik untuk memenuhi makna perkataan "Leadership"
dalam Bahasa Inggeris. Salah satu makna yang dinyatakan ialah mengepalai,
mengetuai, (badan, persatuan, pergerakan, mesyuarat dan lain-lain) dalam bentuk
kiasan bermakna menunjukkan jalan. Ia juga bermaksud orang yang berada dalam
keadaan memimpin, menasihati dan memandu satu-satu kumpulan ramai dalam banyak
urusan, serta diberi kepercayaan dalam kumpulannya berkaitan urusan dunia dan
akhirat.
Penulis cuba membawakan beberapa pendapat yang mahu
memaknakan "Kepimpinan" dalam pelbagai konteks dan idea. Menurut
Jennings, perkataan kepimpinan adalah berasal daripada dua perkataan Greek
iaitu "akchein" bermaksud melalui, mencapai, menyudahkan.
Makna ini mencadangkan maksud dalam tindakan antara pemimpin dengan pengikut
melalui pemisahan kepada dua fungsi iaitu memberi perintah yang menjadi hak
pemimpin dan yang menjalankan tugas pengikut. Idris Zakaria dalam bukunya
menyatakan bahawa pemimpin ialah "orang" yang penting berhubung dengan
urusan sosial dan kenegaraan. Dia merupakan seorang yang menjadi ketua atau
pemimpin dalam sesuatu kelompok masyarakat atau negara, di tangannya terletak
kuasa, tanggungjawab, tugas, bebanan dan kewajipan terhadap golongan yang
dipimpinnya sama ada untuk masyarakat itu minoriti atau majoriti, seperti yang
diterangkan oleh Webster's Third New International Dictionary.
Contoh
lain kepimpinan dalam ruang lingkup yang lebih kecil iaitu dalam golongan
minoriti seorang pemimpin sebuah
pancaragam (orkestra) yang bertugas untuk menghasilkan bunyi-bunyian yang
diselaraskan dan irama lagu yang betul, melalui usaha-usaha bersatu ahli-ahli
muzik di dalam orkestranya itu. Terdapat tiga faktor penting tentang definisi
kepimpinan yang di ambil dari sumber internet. Pertama, kepimpinan mesti melibatkan orang lain atau
pihak lain sama ada pekerja-pekerja bawahan yang dipertanggungjawabkan atau para
pengikut. Ahli-ahli kumpulan rnembantu mentakrifkan status pemimpin, dan mewujudkan
proses kepimpinan melalui kesanggupan mereka untuk menerima pengagihan kuasa
yang tidak seimbang di antara para pemimpin dan ahli-ahli kumpulan. Kedua, para
pemimpin rnempunyai autoriti untuk memberi arahan berkenaan dengan setengah daripada
kegiatan-kegiatan anggota kumpulan, manakala anggota-anggota pula tidak boleh
mengarah aktiviti-aktiviti pemimpin mereka. Ketiga, selain daripada berkuasa
untuk mernberi arahan tentang apa yang perlu dilakukan, pemimpin boleh juga
mempengaruhi melalui arahan yang dilaksanakan oleb pekerja-pekerjanya.
Misalnya, seorang pengurus mungkin dapat mengarah stafnya untuk melakukan
sesuatu tugas, tetapi yang mungkin menentukan sampai ada tugas itu benar-benar
dikendalikan dengan betul ialah tahap pengaruhnya terhadap pihak yang
berkenaan.
Dalam tamadun Islam, ramai tokoh Islam turut serta
membincangkan masalah ini. Ibn Taimiyah telah menerangkan bahawa dalam sesebuah
masyarakat manusia tidak boleh tidak mesti ada seorang ketua atau pemimpin, dan
hukumnya adalah wajib bahkan ia menjadi kewajipan yang paling besar dalam
Islam, kerana menurutnya lagi segala amalan dan ajaran Islam andainya tiada
kepimpinan, kebajikan ummah juga tidak akan tercapai kalau tiada
penyatuan. Penyatuan ini hanya akan dicapai dengan adanya kepimpinan dan
pemerintahan. Penegasan ini adalah sesuai dengan world-view Islam yang
meletakkan persoalan pimpinan ini sebagai satu persoalan yang serius. Buktinya,
dalam sejarah umat Islam selepas Rasulallah s.a.w. wafat, umat Islam terus
mengangkat Sayyidina Abu Bakar Al- Siddiq r.a. untuk mengetuai pimpinan Negara
Islam waktu itu, yang lebih terkenal dengan sebutan khalifah.
2. SENI
Yang
kurik itu kendi
Yang
merah itu saga
Yang
cantik itu budi
Yang
indah itulah bahasa.
Pantun di atas cuba mengaitkan seni ialah suatu yang
cantik dan indah apatah lagi apabila cuba diserapkan dalam perlakuan seperti
berbahasa dan berbudi. Kerap kali berlaku atas nama seni disebarkan segala
keburukan dan kebiadapan serta segala sesuatu yang menambahkan hati manusia
menjadi keras, kasar dan rendah. Keadaan tersebut berlaku secara lumrah apabila
berlaku kesilapan dalam memahami maksud seni itu sendiri. Kelalaian manusia
akibat seni apabila konsep disalah erti dan disalah guna. Contohnya, seni dalam
tingkahlaku yang boleh menarik perhatian. Bukanlah seni menarik perhatian
seseorang wanita itu digunapakai untuk menarik perhatian lelaki bukan muhrim
untuk mendekatinya. Selain itu seni dalam pertuturan yang rata-rata masyarakat
masakini semakin hilang rasa hormat pada bahasa ibunda iaitu Bahasa Malaysia
yang disebut juga Bahasa Melayu. Percakapan yang bertapis atau berlapik,
susunan kata-kata yang indah didengar dan bahasa yang sedap didengar
seolah-olah sudah ketinggalan zaman. Persoalan ini juga sering menjadi tabu
dalam masyarakat kita dewasa ini. Perkara ini perlu diberi perhatian dan
masyarakat perlu dibimbing untuk memahami maksud seni yang sebenar dari
perspektif agama dan budaya masing-masing yang pastinya menyanjung peribadi
murni dan kehalusan budi.
Masyarakat timur terutamanya, sangat mementingkan seni
dalam setiap perbuatan dan ia merupakan suatu perlambangan sifat dan nilai yang
mulia dalam kehidupan seseorang individu. "Seni" atau dalam bahasa
Inggerisnya disebut art dengan makna literalnya ialah "halus",
"indah" atau "permai". Dari segi istilah seni ialah segala
yang halus dan indah serta menyenangkan hati dan perasaan manusia. Konsepsi
seni yang cuba diimplementasikan mengikut ruang lingkup kepimpinan ialah seni
dalam tingkahlaku, perbuatan, komunikasi, cara berfikir, cara bertindak dan segala
setiap sesuatu zahir batin. Implikasi seni dalam kepimpinan adalah sangat
besar. Kadangkala memberi kesan jangka masa panjang yang tidak terduga.
Contohnya, seorang bapa yang tekun mengajar anaknya mengira dengan cepat dan
cekap tetapi anaknya pada usia kecil lambat dan sukar mengikuti cara bapanya,
akhirnya menjadi seorang yang bijak matematik setelah dewasa. Umpama, setitis
air yang menitik atas sebuah batu, tindakan air sudah tentu halus dan perlahan
namun bila berlaku secara berterusan, batu yang keras boleh melekuk jua
akhirnya.Tindakan air yang cukup seni tersebut mampu menghasilkan suatu natijah
yang hebat pada keadaan yang tidak di jangka.
Pada hakikatnya, secara semulajadi atau secara fitrah
Allah s.w.t. sememangnya telah menganugerahkan benih seni kepada setiap
individu manusia semasa ia dilahirkan ke dunia ini. Oleh sebab itu rasa seni itu
akan tercerna (lahir) dan berkembang dari setiap diri individu manusia itu
dalam bentuk rohani atau jiwa yang akan membuahkan pelbagai ciptaan kerana
dorongan kemahuan (instinct) dan daya berfikir (akal) yang ada pada diri
manusia itu sendiri. Para pengkaji seni ada yang memberi pendapat bahawa seni
itu terbahagi kepada dua iaitu seni indera (Seni rupa/seni benda) dan seni
rohani (kejiwaan). Konsep yang diterima pakai dalam aspek kepimpinan ialah
kedua-duanya. Dengan adanya seni indera, manusia dengan serba kepandaiannya
yang ada telah mencernai dan mewarnai kemajuan fiskal hidupnya (kemajuan zahir)
dengan pelbagai ciptaan seni rasa indera yang cantik, menarik, indah, damai,
tenang dan menepati jiwa. Ianya turut memberi serba kepuasan dan kesejahteraan
sama ada untuk dirinya, manusia sejagat mahupun seluruh kehidupan di bumi.
Manakala seni rohani pula ialah seni rasa kejiwaan yang mencernakan rasa
beragama (rasa bertuhan), rasa berestetika, rasa etika, rasa intelek, rasa
sosial dan rasa naluri (rasa diri sendiri) yang pastinya dipunyai oleh setiap
manusia.
Maka, ungkapan kata sesuatu yang lahir dari hati akan
masuk ke dalam hati sebenarnya adalah benar dan terbukti. Malahan jika dikaji,
instrumen yang paling berkesan dalam kaedah penyampaian ilmu dan pendidikan
ialah pengalaman yakni sesuatu perkara yang dialami diceritakan kepada orang untuk
dijadikan iktibar dan pengajaran. Orang yang jujur sebenarnya mampu menggunakan
rasa seni jiwanya untuk dipercayai oleh orang lain seterusnya diterima secara
total. Apabila seseorang pemimpin itu telah hilang rasa seninya (jiwa seni)
maka perilaku hidupnya akan menjadi kasar dan kejam serta merosakkan orang
lain. Sebaliknya pemimpin yang memiliki rasa seni (jiwa seni) pula, perilaku
hidupnya akan penuh dengan tarikan akhlak yang tinggi yakni berbudipekerti ,
rasional, berdaya maju, bertaqwa dan dapat menyumbang kebaikan untuk
kemanfaatan hidup orang lain. Kepentingan seni dalam kepimpinan merujuk kepada
pelbagai situasi abstrak. Secara tuntasnya, seni memainkan peranan yang cukup
penting dalam sesebuah kepimpinan. Mana mungkin suatu kepimpinan yang
melibatkan ruang lingkup organisasi yang mempunyai pelbagai latar belakang jiwa
dan sifat di tuntuni tanpa melibatkan kesatuan hati dan juga fikiran demi
mencapai suatu kejayaan yang cemerlang,
gemilang dan terbilang.
PEMIMPIN
ITU KETUA ATAU KETUA ITU PEMIMPIN
Menurut Wan Liz Osman Wan Omar (1996), "Ketua
sesebuah organisasi memainkan peranan yang besar dalam mencorak suasana kerja,
motivasi, kelicinan, dan keberkesanan organisasi tersebut. Ketua suatu jabatan
yang tidak mempunyai wawasan yang jelas mengenai objektif dan arah tujuan
jabatannya sudah tentu tidak dapat mengemudi organisasi tersebut ke arah
matlamat yang tepat. Tidak syak lagi maju atau mundurnya sesebuah organisasi
itu bergantung kuat kepada kualiti dan gaya kepimpinan pemimpin-pemimpin yang
memegang tanggungjawab tersebut. Namun, tidak semestinya seseorang pemimpin itu
adalah ketua.
Menurut Mohd. Shauki Abd Majid, banyak sekali contoh di
sekeliling kita pemimpin yang tipikal, memiliki daya dan prinsip masing-masing.
Ada pemimpin yang sangat menonjol prestasi kerja dan integritinya, tetapi tidak
disayangi oleh pengikutnya kerana kelemahan dalam membina hubungan baik dengan
orang lain. Setiap orang merupakan pemimpin
terutama sekali bagi diri mereka sendiri. Ahmad Zabidi dalam bukunya Memimpin Diri
Sendiri (2004) mengupas bahawa walaupun tidak menjadi pemimpin kepada individu
ataupun sesebuah organisasi, namun yang pasti kita adalah pemimpin kepada diri
kita sendiri. Kepimpinan diri ialah proses seseorang individu menggunakan
kekuatan dan kemahiran akal fikiran serta potensinya secara menyeluruh. Seseorang
yang tidak dapat memimpin dirinya sendiri tidak dapat memimpin orang lain (
Walter B. Pitkin). Ini seterusnya menyatakan makna bahawa kitalah ketua
terhadap diri kita sendiri.
Bagaimana kita melahirkan suatu kepimpinan yang disenangi
dan berintegriti? Adakah dengan menjadi pemimpin kita perlu memulakan
segalanya?Adakah kita yang perlu bergelar perintis? Bagaimana menangani
pengikut yang sentiasa memerlukan bimbingan dan perhatian kita sebagai seorang
pemimpin yang berkaliber? Segalanya memerlukan seseorang yang bergelar pemimpin
membuat suatu penelitian sikap dan tingkahlaku manusia. Apabila kita berurusan
dengan manusia kita pasti perlu belajar memahami organisasi yang kompleks
supaya kita boleh terlibat secara langsung dengan budaya organisasi yang sedang
kita ladeni. Apabila kita belajar memahami orang lain dengan mengambil kira
pelbagai faktor dan latar belakang, kita mungkin lebih fasih menjiwai mereka
dalam pelbagai keadaan.
KEPIMPINAN
ITU SUATU SENI?
"Mengapa
dikatakan kepimpinan itu suatu seni? Apa kaitan seni dalam kepimpinan? Adakah
dengan adanya seni, mampu membina kepimpinan yang berkesan? " Apabila kita
merumuskan di sini bahawa seni itu adalah sesuatu yang indah dan luhur yang
dapat melahirkan (memancarkan) pelbagai sifat dan bentuk hasil bagi setiap
perbuatan, tingkahlaku, hasil seni (kesenian), amalan dan tuturkata yang indah
dipandang, didengar, diamati, disukai dan dijadikan idola. Ianya merupakan
hasil dari segala daya-ciptaan yang merangkumi karya lahir dan batin (perasaan
dan akal) manusia bersumberkan dorongan atau getaran jiwanya. Seni itu
sebenarnya sangat mempengaruhi kehidupan manusia kerana dalam diri manusia itu
penciptaan yang cukup seni dan unik.
- Fitrah Manusia
Ee Ah Meng (2002) menyatakan dalam bukunya bahawa fitrah
manusia merujuk kepada sifat semulajadi yang terdapat pada setiap insan.
Menurut Hassan Langgulung, fitrah boleh dipandang dari dua sudut. Pertama,
fitrah boleh dimaksudkan sebagai sifat-sifat semulajadi manusia atau
sifat-sifat Tuhan yang menjadi potensi manusia sejak lahir lagi. Akan tetapi,
fitrah juga boleh dilihat dari segi wahyu Tuhan yang diturunkan kepada Nabi-nabinya.
Keadaan ini ibarat sekeping syiling; sebelah muka ialah sifat semula jadi
manusia manakala sebelah lagi ialah wahyu. Antara sifat semulajadi manusia ialah ingin
tahu, daya cipta, kepimpinan, ingin disayangi, ingin difahami,
ingin merasa selamat, keterbukaan dan
sifat ingin mencapai sesuatu. Sifat ingin tahu mendorong seseorang kanak-kanak untuk menerokai. Contohnya,
apabila melihat sesuatu objek di hadapan kanak-kanak tersebut, mereka akan
sedaya upaya ingin mencapai dan melihat dengan lebih dekat objek tersebut. Sifat
ingin disayangi ialah apabila kanak-kanak berasa lapar dan rengekannya pasti
mengundang rasa belas ibu bapanya dan mereka pasti memberi apa yang dirasakan
perlu untuk kanak-kanak tersebut. Selain itu juga kanak-kanak akan menangis
apabila berjumpa dengan orang yang tidak dikenali dan sekiranya ibunya yang
mendukungnya, mereka akan menguatkan lagi pautan tersebut. Begitu juga berlaku
dalam sesebuah organisasi yang sedang mengalami krisis. Sekiranya pemimpin
tersebut merupakan orang yang mereka percayai, para pengikut atau ahli akan
terus menyokong mereka dan merasa selamat dengan keadaan tersebut kerana mereka
berada bersama orang yang mereka percayai untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Contoh yang pernah berlaku semasa pemerintahan Tun Dr. Mahathir ialah keadaan
Negara yang mengalami krisis matawang akibat kenaikan matawang dollar.
Manipulasi matawang yang dilakukan barat ternyata mampu diatasi oleh keputusan
Perdana Menteri yang ketika itu menyatakan bahawa negara kita akan bertahan tanpa
meminjam wang daripada bank dunia (IWF). Ternyata usahanya berjaya dan ekonomi Malaysia
kembali stabil. Begitu juga seorang anak murid lebih mempercayai seorang
gurunya berbanding ibu bapa apabila perkara tersebut berkaitan dengan bidang
ilmu yang mereka pelajari di sekolah.
Sifat kepimpinan dan ingin mencapai sesuatu juga jelas
telah ada secara semulajadi dalam diri kanak-kanak sejak lahir lagi. Atas
kebijaksanaan ibu bapalah, yang mampu memupuk sifat tersebut ke arah yang lebih
baik dan terpimpin. Contohnya, sejak kecil lagi kita melihat seseorang bayi
mempelajari cara memegang botol susu dan sudu yang digunakan untuk menyuap
makanan.Setelah bayi boleh memegang botol susu, dia kelihatan begitu gembira
sekali. Begitu juga mereka mempelajari kemahiran merangkak. Malahan, kepimpinan
diri mereka terserlah apabila mula mempunyai seorang adik dan merasakan diri
mereka sebagai pelindung. Sifat kasih-sayang yang lahir dalam diri menyebabkan
kanak-kanak tersebut memiliki rasa tanggungjawab dan sifat prihatin. Segalanya
bergantung juga kepada faktor ajaran dan didikan ibu bapa mereka. Oleh kerana
itulah pepatah mengatakan anak-anak ibarat kain putih, ibu bapa yang mampu
mencorakkan dan mewarnai kain putih tersebut dengan corak dan warna yang
diingini.
Sifat seorang pendidik sebagai pemimpin yang di sekolah
juga harus cukup berseni. Anak murid atau pelajar yang ramai pastinya
memberikan pelbagai keadaan yang memerlukan seorang guru bersabar dan
mempelbagaikan cara untuk menghadapi mereka.Seni atau skills yang
seharusnya guru-guru miliki harus engan disesuaikan dengan tahap usia mereka.
2. Pemimpin itu dilahirkan atau "Leader Is
Born".
Apabila menyatakan kepimpinan itu suatu seni, kita akan
sedari bahawa kepimpinan itu dilahirkan atau telah berada di dalam diri seseorang
individu. Di dalam bahasa Inggerisnya di sebut "Leader Is Born".
Kenyataan ini merujuk kepada maksud seni itu sendiri apabila kita cuba
mengaitkan dengan sifat semulajadi yang ada pada setiap individu dan latar
belakang yang mencorakkan laluan kehidupannya. Contohnya, seseorang yang dilahirkan sebagai seorang anak
sulung dalam sesebuah keluarga yang normal, pasti ibu bapanya akan mendidik
mereka supaya lebih bertanggungjawab, lebih prihatin, lebih memahami seterusnya
membina fizikal dan mental yang kuat untuk menghadapi cabaran. Contohnya, Nabi
Muhammad s.a.w. yang membesar sebagai seorang anak yatim piatu menjadi seorang
manusia yang mempunyai akhlak yang mulia, sangat berdikari, amanah,
berpendirian teguh, empati, tabah, cekal dan sangat menghargai suatu
perhubungan lebih-lebih lagi baginda telah diasuh oleh datuk dan bapa
saudaranya.
Kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w. sangat terserlah apabila baginda
menyelesaikan konflik yang berlaku di kalangan pembesar Mekah yang ketika itu
bertelagah untuk merebut peluang meletakkan batu asas di Kaabah selepas
peristiwa banjir besar di Mekah. Nabi Muhammad s.a.w. telah memberi pandangan
saksama apabila pengaruh semulajadi sifat baginda yang sangat sukakan
pendamaian dan toleransi menyimpulkan keputusan bahawa setiap orang berpeluang
meletakkan batu asas tersebut tetapi baginda menjadi orang tengah yang
mengalihkan batu tersebut di atas sebuah kain yang setiap bucunya di pegang
oleh setiap pembesar yang terlibat. Mereka menerima dengan senang hati kerana
semua merasa mengalihkan batu istimewa itu. Itulah antara sifat seseorang yang
dipengaruhi didikan dan berada dalam diri secara semulajadi. Cara atau skills
Nabi Muhammad harus dijadikan contoh terbaik seperti kata pepatah "Seumpama
menarik rambut di dalam tepung. Rambut usah putus, tepung usah
berselerak". Maksud yang mahu dikupas dalam pepatah ini ialah setiap
tindakan kita, perlulah bijak membuat keputusan berdasarkan analisis kekuatan,
kelemahan, ancaman dan peluang yang boleh memastikan kesinambungan hasil
keputusan tersebut berbaloi untuk semua. Seni kepimpinan yang dapat dicerna
dalam peribadi Nabi Muhammad s.a.w
hampir sempurna apabila mengambil kira bahawa setiap rasul sifatnya
adalah "maksum" yakni dilindungi oleh Allah dari melakukan sebarang
dosa.. Sabda baginda :
"Sesungguhnya
aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak "
Maka seharusnya Nabi Muhammad s.a.w dijadikan contoh
ikutan tauladan yang baik oleh semua umat manusia umumnya dan umat Islam
khususnya.
Ironinya, seseorang individu boleh juga bertukar sifat
mengikut suasana persekitarannya yang mampu menjadikan seorang pemimpin itu
adalah "manusia". Ungkapan kata seperti "seseorang yang mahu kita mengenali sifatnya, kenalilah
sahabat mereka".
Pepatah ada juga menyebut, "seseorang yang berkawan dengan pembuat
minyak wangi akan mendapat kewangian tersebut dan seseorang yang berkawan
dengan tukang besi, sedikit sebanyak, dia turut terkena percikan api".
Kata-kata ini menggambarkan suatu proses kepimpinan yang mudah dipengaruhi pada
peringkat pembinaan jati diri terutamanya pada peringkat awal remaja sehingga
dewasa.
Prof
Dr Mu'min Abd Ghani, pensyarah di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (Bahagian
Pengajian Syariah) mengulas tentang kepimpinan menurut perspektif Islam:
"Bagi saya, kepimpinan adalah "gifted" daripada Allah.
Tidak semua orang boleh jadi pemimpin. Hanya Tuhan yang menentukanya. Contohnya
Nabi. Tidak semua orang boleh menjadi Nabi. Ada beberapa kriteria yang perlu ada pada
seorang pemimpin seperti ilmu, iman, baik, soleh, berkebolehan dan ada "vision".
Pemimpin juga adalah yang terpilih bukan dia yang memilih. Kalau dia yang
memilih maka akan jadi seperti Fir'aun di zaman Nabi Musa a.s seperti
pengakuannya dalam firman Allah, "Sesungguhnya aku adalah tuhan kamu yang
paling tinggi." Pemimpin juga bukanlah yang selalu duduk di surau,
berserban dan berkopiah tetapi dia mestilah seorang yang beragama
"24" jam. Maksudnya yang mengaitkan akhirat dengan kehidupannya
sebagai seorang pemimpin." (Al-Jamaah : Jilid 3 2001)
3. Potensi pemimpin yang berjiwa seni
"Seni itu Indah" sering menjadi suatu ideologi
pemikiran golongan yang menjulang adab dan ilmu dengan perahan air seni. Maka
tidak mustahil andainya kita mendengar seorang pemimpin agung yang merupakan
seorang perawi hadis dan salah seorang Imam Besar empat mazhab agung iaitu Imam
As-Syafie banyak mengungkap ilmu dan menterjemahkan kehidupan melalui bacaan
sajak dan syair yang cukup mengusik hati. Begitu juga dengan Al-Farabi (Abu
Nasr al-Farabi) ialah seorang ahli falsafah Islam yang banyak menyumbang
fikiran dalam bidang Falsafah Politik. Teori kepimpinan yang cuba dinyatakan
Al-Farabi ialah apabila menyentuh mengenai konsep Ketua Negara (Pemimpin) bagi
Negara Terbaik ialah manusia sebagai makhluk bermasyarakat amat perlu kepada
pempinan, kerana hidup bermasyarakat bererti hidup memerlukan perhubungan
kemasyarakatan yang harmoni dan berpadu untuk mencapai kehendak dan tujuan
sesebuah masyarakat. Perpaduan dan keharmonian sesebuah masyarakat itu tidak
akan wujud, kiranya tidak ada kepimpinan yang mempunyai sifat-sifat tertentu
yang dapat menjamin institusi kepimpinan itu sendiri derta masyarakat.
Pemikiran Al-Farabi ini dapat disifatkan sebagai lanjutan daripada yang pernah
diutarakan oleh Plato dan Aristotle.
Seni dalam solat yang kita amalkan sehari lima waktu amat
padu dengan sifat kepimpinan itu sendiri. Pensyarah di Jabatan Akidah dan
Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Dr Johari Mat
berpendapat bahawa solat adalah model kepada kepimpinan sebenar. "Agama
Islam adalah agama yang diturunkan Allah dengan sistem-sistemnya. Ibadat solat
contohnya. Solat mempunyai sistem yang tersendiri iaitu azan, iqamah, makmum,
dan imam. Dalam solat, imam itu dipilih daripada orang yang paling baik di
kalangan mereka. Kalau kita tersalah ambil model solat dalam memilih
kepimpinan, kita akan tersalah pilih. Pasti yang jadi pilihan kita ialah orang
yang beriman, berilmu, paling baik sifatnya, berwawasan caranya, beretika
hidupnya, mempunyai perwatakan yang wara' serta mempunyai kelantangan dalam
mengatakan yang benar."
Mitos mengenai kepimpinan bahawa pemimpin itu dilahirkan
dan bukan dibentuk sebenarnya boleh diperbetulkan. Kebenaran yang terzahir
ialah, pemimpin sebenarnya boleh dibentuk walaupun sifat kepimpinan itu
dimiliki sejak dilahirkan kerana ia menepati fitrah manusia itu sendiri. Benih
seni yang ada pada setiap individu manusia itu dianugerahkan Allah s.w.t.
supaya dengannya kehidupan manusia akan
dapat dihiasi dengan sifat-sifat baik, halus pekerti dan akhlak mulia sesuai
dengan maksud seni agar segala sesuatu itu indah dan disenangi oleh fitrah atau
naluri kehidupan manusia itu sendiri. Dengan itu manusia dapat hidup dengan
aman-damai, bahagia juga saling terdorong untuk menyumbang segala apa
peranannya ke arah kebaikan bersama dengan penuh kenikmatan.
Berdasarkan keterangan yang dibincangkan di dalam bab
ini, garis-garis panduan berikut boleh digunakan untuk menjadi pemimpin yang
berkesan dan penuh teliti serta halus dalam tindakan.
1. Mengetahui dan melatih diri anda. Kebanyakan pemimpin
terdiri daripada mereka yang berpengaruh, pintar, agresif, berinisiatif dan mempunyai keyakinan diri dan kebolehan
menyelia. Maka, bagi bakal-bakal pemimpin dan juga pemimpin kini, Latihan demi latihan
dalam membuat keputusan, penilaian diri dan peningkatan keyakinan diri adalah
berfaedah.
2. Mengetahui dan mengawal gaya anda. Gaya yang terbaik
sekali bergantung kepada banyak faktor (selain daripada berorientasikan tugas
dan berperikemanusiaan). Maka perlu bagi mereka menganalisis dan memahami gaya
tersendiri untuk mengekalkan suatu keadaan fleksibel supaya dapat dipadankan
kepada situasi berkenaan.
3. Mempercayai perkara-perkara terbaik tentang orang
lain. Bakal-bakal pemimpin harus
mengikuti andaian-andaian Teori Y,
McGregor. Dengan mempercayai bahawa manusia adalah pandai, kreatif,
sanggup bekerja, bertanggungjawab dan ingin menyelesaikan masalah, dapat
meningkatkan lagi pertumbuhan sifat pemimpin yang berkesan.
4. Memenuhi keperluan-keperluan staf ini merupakan secara
mudah kenyataan pemikiran Maslow dan McGregor. Tetapi di dalam amalannya,
beraneka masalah dihadapi. Umpamanya, bagaimanakah dia mendorong pekerja yang
keperluan mereka tidak dapat dipenuhi melalui kerja mereka? Bagaimanakah dia
dapat meyakinkan staf supaya mempersetujui matlamat organisasi? McGregor telah
mencadangkan suatu teknik seperti penyertaan staf dan sesi-sesi dialog yang
membincangkan perkara-perkara seperti matlamat-matlamat organisasi.
5. Sesuaikan kepada ciri-ciri kerja. Kajian-kajian
Fiedler mencadangkan bahawa bagi tugas-tugas kreatif. dan yang berbentuk
keusahawan (seperti mencipta keluaran baru atau membuka syarikat baru) adalah
lebih wajar bagi anda untuk menubuhkan matlamat yang menyeluruh untuk dijadikan
panduan oleh staf, dan kemudiannya bergantung kepada budi bicara mereka untuk
menjalankan kerja. Bagi kerja yang dilakukan secara berulang-ulang pula,
pemimpin biasanya menguatkuasakan suatu set peraturan yang terancang dan rapi,
untuk melaksanakan kerja.
6. Bertindak sebagai pemimpin. Dalam semua hal, anda perlu
bertindak sebagaimana yang dijangka dan diingini oleh pengikut atau staf, agar
mendapat sanjungan yang setimpal dengan taraf pemimpin.
4. Bentuk-bentuk seni dalam kepimpinan
- Seni dalam komunikasi
- Seni dalam tingkahlaku
- Seni dalam membina pengaruh
- Seni dalam tindakan
- Seni dalam membuat keputusan
- Seni dalam menghadapi tekanan
- Seni dalam gaya dan penampilan
- Seni dalam membuat penilaian
SENI
DALAM KOMUNIKASI DAN HUBUNGAN DALAM ORGANISASI
"… orang memberi, kita
merasa. orang berbudi, kita berbahasa..."
Seni dalam komunikasi ialah kehalusan dan keindahan dalam
proses pertukaran pendapat atau maklumat yang mampu menarik perhatian serta
mempengaruhi orang lain supaya dapat membina selain melaksanakan tugasan
berdasarkan peranan dalam kepimpinan yang berkesan. Apabila pemimpin memenuhi
ciri-ciri penting untuk kejayaan kepimpinan seperti berwawasan, kemahiran,
kematangan, berpandangan luas, pengawalan diri, ketekunan, kebebasan bertindak,
bercita-cita, boleh dipercayai dan adil maka mereka mampu melakukan perubahan
yang diimpikan. Namun, usaha mencapai ciri-ciri tersebut amat perlu kepada
komunikasi berkesan. Manusia berkomunikasi dalam pelbagai situasi iaitu dalam
komunikasi dua orang, dalam temuramah, di hadapan khalayak ramai, dalam
organisasi dan dalam kumpulan massa atau awam.
Perumpamaan pemimpin dan pengikut atau ahli yang dipimpin
seperti seluruh anggota tubuh. Kedudukan pemimpin diumpamakan sebagai kepala
manakala batang tubuhnya digazetkan sebagai para pengikutnya yang bersifat
melengkapi dengan pelbagai fungsi. Pabila mengupamakan kepala sebagai pemimpin,
kita pasti mampu membayangkan kedudukan kepala di bahagian atas abdomen dan
tertinggi sekali.Mengandungi organ paling penting bagi manusia iaitu
menempatkan otak dan di situlah berlaku segala proses pemikiran dan simulasi
segala tindakan terkawal dan luar kawalan.
Seni komunikasi dalam kepimpinan berlaku apabila seseorang itu mendorong,
memujuk, dan mempengaruhi orang lain untuk berusaha ke arah pencapaian sesuatu
objektif tertentu dengan cara yang paling disukai dan
"masuk" dengan situasi tersebut. Pilihan kata-kata yang baik dan memberi semangat mampu mendorang orang
lain untuk berusaha keras terhadap tugas yang di berikan. Pemimpin yang baik
juga tidak hanya bijak bercakap sahaja tetapi turut menunjukkan
hasil selain sering "turun padang" untuk bersama dengan orang yang
dipimpin. Namun
sifat yang membezakan kepimpinan dengan fungsi pengurusan amnya ialah
tugas-tugas mendorong, memujuk dan mempengaruhi yang bercorak peribadi. Umpamanya, di dalam tugas-tugas merancang
atau membaca laporan, mereka tidak melibatkan interaksi peribadi. Seni komunikasi
dalam kepimpinan pula terdiri daripada interaksi-interaksi yang jelas dan
difahami yang berlaku dengan rakan-rakan sekerja, pekerja-pekerja bawahan,
ketua, para pelanggan dan pihak-pihak lain. Boleh dikatakan bahawa di mana
wujudnya seorang pengurus yang berkesan di dalam suatu sistem pengurusan yang
cekap, di situ juga akan terdapat seorang pemimpin yang berkesan dan sangat
memahami kalangannya.
SENI TINGKAHLAKU DAN GAYA
KEPIMPINAN MEMBINA PENGARUH
"…bersatu kita teguh,
bercerai kita roboh…"
Penerangan awal tentang gaya kepimpinan membahagikan gaya
tersebut berasaskan kepada bagaimana pemimpin menggunakan autoritinya. Tiga
gaya asas dapat dikenal pasti ialah pemimpin yang autokratik merupakan seorang
yang dogmatik dan positif, memerlukan stafnya untuk menurut perintah yang
diarahkannya, dan memimpin mengikut kebolehannya untuk memberi atau rnenarik
balik ganjaran kerja serta hukuman
Pemimpin yang demokratik pula menggalakkan penglibatan dan penyertaan
dan staf mereka tentang tindakan dan pembuatan keputusanya. Gaya kepimpinan
yang ketiga bercorak laissez-faire yang melibatkan pemimpin yang sedikit sekali
menggunakan kuasanya dan memberi staf penuh kebebasan untuk mengendalikan kerja
mereka. Pemimpin sedemikian biasanya memberi kebebasan pekerja untuk menentukan matlamat mereka tersendiri serta
cara-cara mencapainya. Ia juga melihat peranannya sebagai memberi panduan
kepada terlaksananya operasi-operasi stafnya dengan memberi maklumat berhubung dengan persekitaran luaran kumpulan pekerjanya.
Ketiga-tiga komponen kepimpinan yang cukup halus dan
dapat diterima manusia melalui sifat-sifat, gaya dan kelakuan serta kepimpinan
mengikut situasi memberi implikasi yang penting di dalam pengambilan dan
latihan ke arah mewujudkan pemimpin-pemimpin yang berkaliber. Umpamanya,
pemimpin-pemimpin
berkesan yang diketahui biasanya mempunyai sifat-sifat kebijaksanaan dan
keyakinan diri. Maka calon-calon bolehlah diuji untuk mencari sifat-sifat
tersebut serta sifat-sifat lain yang dikaitkan dengan prestasi kerja. Apa yang diketahui tentang gaya-gaya
kepimpinan juga menunjukkan bahawa latihan-latihan boleh diadakan dengan
jayanya untuk menjadikan pemimpin lebih bertimbang rasa dan dapat menjiwai
pengikut dengan berkesan sekali, gaya pemimpin mestilah bersesuaian dengan tugas yang terlibat serta bersesuaian
juga dengan staf bawahannya. Pernah dinyatakan oleh Fiedler bahawa biasanya
lebih mudah untuk menyusun semula sesuatu tugas (kerja) daripada melatih semula
pemimpin atau mengambil pemimpin baru.
Kebanyakan daripada kajian tentang gaya kepimpinan
mengikut sistem pengurusan klasik menunjukkan anggapan bahawa pekerja pada
dasamya dilihat oleh pemimpin sebagai salah satu faktor pengeluaran. Dengan ini,
gaya pengurusan untuk mencapai output yang menghayati kerja dan tugas
biasanya berat sebelah sama ada mereka menekankan daya pengeluaran ataupun
mereka menekankan kepuasan atau hal-ehwal pekerja semata-mata. Pakar-pakar
penyelidik di Pusat Penyelidikan Universiti Michigan, Amerika Syarikat, telah
membentuk suatu model kelakuan kepimpinan berasaskan dua dimensi.
Mereka menggunakan konsep berorientasikan pengeluaran
(kerja) dan berorientasikan pekerja untuk menerangkan model tersebuL Pemimpin
yang berorientasikan kerja mementingkan kerja yang dilakukan, manakala pemimpin
yang berorientasikan pekerja lebih mengutamakan penubuhan kerja dan terjalinnya
perhubungan peribadi di
kalangan pekerja.
Mohd
Shauki Abd Majid (2004) menyatakan kejayaan seseorang pemimpin sangat
ditentukan oleh berapa besar dan luas pengaruhnya serta kesempurnaannya kepimpinannya. Begitu
banyak pemimpin yang berkaliber serta popular yang dilahirkan di dunia ini,
tetapi pengaruhnya hanya sedikit dan beberapa ketika sahaja. Sedikit demi
sedikit pengaruhnya hilang sedikit demi sedikit di telan zaman. Nama-nama
seperti Winston Churchill, Jeneral MacArthur, Ronald Reagen, Maharaja Hirohito hanaya
tinggal kenangan, pengaruhnya boleh dikatakan hamper ruyup.
Namun
para pemimpin yang diturunkan oleh Allah s.w.t sepertim Nabi Muhammad s.a.w.
,Daud a.s., Musa a.s.,Ibrahim a.s.,Isa a.s.,pengaruhnya begitu kuat hingga ke
saat ini.Itulah disebut pemimpin abadi. NAbi Muhammd s.a.w. bersabda yang
bermaksud: "Hendaklah kau berpegang dengan kebenaran, kerana sesungguhnya
kebenaran itu memimpin kepada kebaktian dan kebaktian itu memimpin ke syurga
(kebahagiaan), dan hendaklah tetap seseorang itu bersifat benar dan memilih
kebenaran hingga dia tertulis di sisi Allah sebagai orang yang sangat bener,
dan hendaklah kamu jauhi kedustaan kerana kedustaan itu memimpin kepada
kedurhakaan, dan kederhakaan itu membawa ke neraka (kehancuran) dan janganlah
seseorang tetap berdusta dan memilih kedustaan hingga tertulis di sisi Allah
sebagai seorang pendusta. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
SENI DALAM TINDAKAN
"....umpama menarik
rambut dalam tepung. rambut tak putus, tepung tak berselerak... "
Kita
boleh menyayangi orang lain tanpa memimpin mereka , tetapi kita tidak boleh
memimpin orang lain tanpa menyayangi mereka. Kenyataan ini menggambaarkan
bahawa seseorang pemimpin harus mampu berhubungan secara baik dengan orang
lain, dengan cara mencintai mereka. Seorang pemimpin harus mengambil kira
setiap tindakan, keputusan dan kesan kepada ahli yang mereka pimpin. KAdangkala
setiap tindakan yang cuba
diambil oleh pemimpin pasti mendapat perhatian terutama bagi pengikutnya dan
yang paling memberi perhatian ialah musuhnya. Setiap pemimpin harus
mengutamakan kecantikan dalaman yang begitu memukau tanpa cacat cela seperti
baginda Muhammad s.a.w. Inilah formula kejayaan melalui teladan dan prinsip
kepimpinan baginda. Hak setiap orang ditunaikannya dengan sedaya upaya.
Pandangannya kepada orang yang lemah, terhadap yatim piatu, orang yang sengsara
dan miskin melalui pandangan seorang bapa yang penuh kasih sayang, lemah lembut
dan penuh mesra. Sikap rahman dan rahim Rasulallah itu yang
menjadi landasan kepada detik-detik awal perjuangannya. Sikap ini terbukti
efektif bagi membangun suatu pengaruh dan sebagai tangga pertama kepimpinannya.
Nabi Muhammad telah melalui tangga tersebut untuk, menjadi pemimpin yang sangat
dicintai.
Satu
penelitian fungsi yang dilakukan
oleh para pemimpin dalam usaha dan tindakannya didapati bahawa untuk sesuatu
kumpulan itu beroperasi dengan berkesan, suatu pihak mesti mengendalikan dua
fungsi utama, iaitu fungsi yang bersabit dengan penyelesaian masalah
(berorientasikan tugas) dan fungsi penyelenggaraan kumpulan (fungsi-fungsi
sosial).
Di antara usaha yang cuba menyelidik mana satu di antara
gaya-gaya kepimpinan tersebut menghasilkan prestasi kumpulan yang paling
berkesan, termasuklah kajian-kajian yang dilakukan di Universiti Ohio. Di sini,
para penyelidik mengkaji keberkesanan kelakuan kepimpinan dua dimensi, iaitu
mengikut struktur kerja dan mengutamakan hal ehwal pekerja.
Dalam dimensi yang pertama, kelakuan pemimpin menekankan
kegiatan penyusunan kerja, penjadualan penubuhan matlamat, pengelolaan dan
segala hal struktur kerja. Para pernimpin lebih menghalusi
dan mengutamakan prestasi dan
pengeluaran daripada hal-hal kerja yang lain dan bergiat mencapai
peringkat-peringkat output yang tinggi. Mengikut dimensi kedua pula, para
pemimpin menunjukkan kelakuan sosial dengan menitikberat dan menghormati
idea-idea perasaan dan hal-ehwal pekerja dengan cara mendengar masalah peribadi pekerja dan membantu
menyelesaikannya.
Salah satu teknik terkenal yang menerangkan gaya-gaya
kepimpinan secara dramatik ialah petak kepengurusan yang dicipta oleh Robert
Blake dan Jane Mouton. petak ini digunakan
di merata dunia sebagai suatu teknik melatih pengurusan dan mengenal pasti
berbagai-bagai kombinasi gaya kepimpinan. Teknik ini berasaskan kepada
penyelidikan-penyelidikan awal yang menunjukkan betapa pentingnya seorang
pengurus menitikberatkan kedua-dua aspek, iaitu mementingkan pengeluaran dan
mementingkan pekerja. Mementingkan pengeluaran (di paksi mendatar) terdiri
daripada sikap penyelia terhadap berbagai-bagai perkara, seperti mutu keputusan
polisi yang diambil, prosedur kerja, mutu perkhidmatan staf, kecekapan kerja,
daya kreativiti penyelidikan dan jumlah output. Mementingkan pekerja (di paksi menegak) juga diberi pengertian yang luas.
Ini merangkumi perkara seperti darjah
komitmen peribadi yang ditanamkan ke arah pencapaian sesuatu target, mengekalkan kehormatan diri para pekerja, pemberian tanggungjawab berdasarkan kepercayaan dan bukan
kesetiaan belaka, pemberian keadaan kerja yang baik dan menjaga agar
perhubungan peribadi memuaskan.
SENI MENGHADAPI TEKANAN
"…kalau takut dilambung
ombak, jangan berumah ditepi pantai…"
Pemimpin
harus menjelajahi dirinya sendiri dan mengenali secara mendalam siapa dirinya
yang sebenar. Sebelum dia memimpin keluar, dia harus memimpin ke dalam dirinya
sendiri. Pekerjaan inilah yang sebenarnya paling berat. Memimpin diri sendiri
melawan hawa nafsu adalah satu displin diri. Pemimpin perlu mengetahui
kelebihan dan kekurangan yang berada dalam dirinya untuk diatasi. Seandainya
seseorang pemimpin itu kekurangan dari sudut menyerap tekanan, dia perlu
belajar menghadapinya. Memang benarlah kata-kata bahawa, pemimpin yang terbaik
itu lahir dari kelompoknya sendiri dan sifat kepimpinan itu hidup kerana pernah
menghadapi realiti. Contohnya, pemimpin mahasiswa yang sering disebut dan
menjadi sejarah kebangkitan gerakan mahasiswa di awal tahun 70-an ialah Dato'
Seri Anwar Ibrahim, Syed Hamid dan beberapa yang lain lagi adalah kelompok yang
lahir daripada suasana yang ditekan. Mereka bertindak untuk menjadi jurubicara
masyarakat yang ketika itu mengalami masalah kemiskinan dan kebuluran akibat
Negara yang menghadapi tekanan inflasi dan harga getah jatuh dengan teruk.
Kesempitan hidup dan penderitaan petani mendapat perhatian masyarakat kampus. "Apabila
sesuatu perkara menyentuh isi perut", pastinya perkara tersebut akan
diperjuangkan walaupun ketika itu mahasiswa telah ditekan dengan undang-undang
iaitu Akta Universiti dan Kolej Universiti !971 (AUKU) dan digubal semula pada
1975 yang menyekat kebebasan mahasiswa daripada. Mereka akhirnya berjaya
membuka mata pemimpin untuk mendengar suara mereka apabila demonstrasi Baling
(1974) diadakan. Pembinaan pengaruh pemimpin mahasiswa ketika itu berjaya
mengadakan perarakan seramai 12 000 hingga 14 000 orang mengambil bahagian.
Peristiwa ini menunjukkan kepekaan pemimpin mahasiswa terhadap kepincangan yang
berlaku dalam masyarakatnya. Tekanan ialah perkara biasa yang akan berlaku
dalam hidup seorang pemimpin. Perkara penting menghadapi apabila tekanan ialah jiwa
dan pemikiran yang sentiasa optimistik, sifat sabar, sentiasa bersedia menerima
teguran, bertanggungjawab terhadap sesuatu tindakan, seimbang antara keperluan
jasmani, rohani, intelek dan sosial serta mempunyai pemikiran yang reflektif
iaitu sentiasa bermuhasabah diri.
Menyemai
rasa kehalusan dan ketelitian dalam sebarang tindakan perlulah berdasarkan
kefahaman yang baik. Pastinya setiap perkara yang besar itu boleh di atasi
apabila seseorang pemimpin itu melengkapkan dirinya dengan ilmu. Ilmu sebagai
cahaya dan penyuluh hidup boleh didapati dengan membanyakkan membaca, mengimbas
kembali dan mengkaji masa depan. Menurut Ahmad Zabidi (2004) Islam menitik
beratkan kajian masa depan. Setiap pemimpin yang sudah bersedia menghadapi
tekanan ialah mereka yang telah menyediakan segala plan tindakan untuk
mengatasi sebarang permasalahan yang timbul akibat daripada sesuatu keputusan
yang telah dibuat pada masa kini dan kesannya pada masa akan datang. Kajian
futuristik ini sangat dituntut untuk menyemai sifat pemimpin yang " up-to-date
" dan " versatile ".
Selain
itu juga dalam bidang kepimpinan, seni menghadapi tekanan boleh diatasi apabila
pemimpin membuat pendekatan berdasarkan situasi dan membuat plan kontigensi. Salah seorang tokoh yang turut menyumbangkan kepada teori kepimpinan dari sudut situasi ialah Profesor Robert
House. Beliau menyatakan bahawa fungsi utama seorang pemimpin ialah membentuk
matlamat penting bagi para pengikut atau para pekerjanya serta menggariskan
laluan-laluan ke arah pencapaian matlamat tersebut. Dengan ini teorinya
dinamakan teori laluan matlamat.
Secara lojik, teori ini adalah mudah difahami dan
diamalkan. Dalam situasi-situasi di mana struktur kerja adalah kompleks dan
mengelirukan, tugas pernimpin ialah membentuk situasi pekerjaan yang kondusif
dan relevan agar para pekerja dapat mengikuti suatu laluan yang jelas. Sebaliknya
pula, jika tugas-tugas pekerja memang sudah jelas (umpamanya, di barisan
pemasangan) seorang pemimpin autokratik dan yang berorientasikan tugas yang
cuba menambahkan lagi struktur kerja, tentu sekali tidak akan menerima sambutan
yang baik dan para pekerja bawahannya. Seorang pemimpin yang autokratik dan
berorientasikan tugas biasanya disambut baik sebaliknya di dalam
situasi-situasi di mana terdapatnya ketegangan individu, tekanan dan
ketidakpuasan di kalangan pekerja.
Jika kerja berkenaan dilakukan berulang-ulang dan
berstruktur, laluan-laluan ke arah pencapaian matlamat adalah jelas. ini
bermakna bahawa jika pemimpin cuba menambahkan lagi struktur kerja, ini tidak
akan menambahkan lagi kepuasan atau mempertingkatkan lagi prestasi kerja. Namun,
jika tugas itu tidak jelas, pemimpin memanglah perlu bertindak dan menyelesaikan mana mana
kekeliruan yang timbul. Dengan ini, pemimpin-pemimpin yang berkesan menggunakan
dua dimensi kepimpinan sama ada untuk menjelaskan laluan ataupun memudahkannya
untuk dijalankan.
SENI DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN
DAN PENILAIAN
"Kalau mencari tempat
mandi,
Pertama teluk kedua pantai,
Kalau mencari pemimpin
negeri,
Pertama elok, kedua
pandai."
Apabila
seorang pemimpin mahu membuat sesuatu keputusan , penilaian kepada situasi,
usaha dan tindakan perlu bersesuaian. Jika segala tindakan sudah dilakukan,
maka perubahan boleh dilaksanakan sekiranya perlu.
Mengikut Vroom dan Vetton, terdapat lima bentuk perbezaan di dalam corak kepimpinan
demokratik yang menberi banyak kelebihan ketika
keputusan mahu dicapai. Gaya atau bentuk
kepimpinan yang tertentu bergantung kepada keadaan tertentu. Gaya kepimpinan ini
adalah seperti berikut.
1. Pemimpin sendiri yang membuat keputusan dengan
menggunakan maklumat yang ada pada waktu tersebut.
2. Pemimpin mendapatkan maklumat yang diperlukan dan staf
di bawah arahannya, kemudian membuat keputusan sendiri. Peranan staf hanya
setakat pemberian maklumat yang diperlukan sahaja dan mereka tidak terlibat di
dalam persoalan menyelesaikan masalah.
3. Pemimpin menyampaikan masalah kepada mana-mana staf
bawahannya yang relevan, secara individu, untuk mengambil sesuatu keputusan.
4. Sesuatu masalah disampaikan oleh pemimpin kepada staf
bawahannya, untuk mendapatkan idea-idea dan cadangan-cadangan. Keputusan
kemudiannya diambil tidak semestinya hasil daripada pengaruh staf.
5. Pemimpin membincangkan sesuatu masalah bersama staf bawahan untuk mencapai persetujuan tentang
penyelesaian masalab tersebut. Pemimpin tidak cuba mempengaruhi apa juga
keputusan yang perlu diambil, rnalah sanggup inenermia dan melaksanakan
keputusan yang mendapat sokongan sekalian ahli kumpulan.
KEPIMPINAN
SEBAGAI SUATU PROSES
SENI YANG BERTERUSAN
"…harimau mati
meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama…"
Persoalan mengenai kepimpinan memang suatu topik yang
tidak pernah putus-putus dibicarakan oaring sejak zaman-berzaman. Persoalan ini
memang dominan merujuk kepada keadaan masyarakat yang memerlukan pemimpin yang
berkaliber dan berjiwa pejuang yang boleh mempertahan kedaulatan ummah dan Negara. Dr
Idris Zakaria, ketika membentangkan kertas kerja sewaktu seminar kepimpinan di
UKM, beliau telah memetik perbandingan antara Plato, Al-Farabi dan Ibnu Sina
dalam menghurai makna kepimpinan dan sifat kepimpinan yang kekal diikuti hingga
kini. Plato menyatakan dalam tradisi intelektual Greek terlebih dahulu membawa
gagasan "mutual-help" dalam teori "Polis"nya.
Sikap saling memenuhi dan tolong-menolong menjadi elemen penting untuk mencapai
kesempurnaan. Tokoh falsafah Greek ini memperjuangkan kehidupan yang baik,
tetapi ia bergantung kepada ilmu pengetahuan dan amalan keadilan. Teori
keadilannya ialah menekankan kepada "moral-duty" dan amalan "mutual-help"
serta pelaksanaan undang-undang. Dari asas ini, menurut Plato boleh memberi kebahagiaan
kepada rakyat. Dr. Idris memetik
pendapat Al-Farabi yang bersetuju dengan Plato dengan menambah
bahawa idea hidup lengkap melengkapi ini adalah untuk mencapai kesempurnaan
hidup yang tidak pasti bila akhirnya. Inilah punca kemunculan hidup bermasyarakat
dan bernegara. Ibnu Sina lebih jauh mengutarakan konsep "prophet"
sebagai pemimpin unggul. Yakni ia memiliki "prophetic-power"
dan "prophetic-intellect" serta unggul dalam akhlak.
Melalui R. Tannenbaum dan W.H. Schmidt mengikut konsep seni
dalam kepimpinan yang bersifat berterusan, mereka merakamkan bahawa kepimpinan
melibatkan pelbagai jenis gaya, yang berkisar di antara gaya yang tertumpu
kepada ketua sehinggalah kepada yang amat tertumpu kepada pekerja. Maka
tidaklah semestinya wujud di antara yang bercorak autokratik, demokratik dan
laissez-faire sahaja. Tannenbaum dan Schmidt rnenegaskan bahawa
pengurus-pengurus perlu menimbangkan beberapa perkara yang praktik sebelum
memutuskan bagaimana mereka akan melaksanakan tugas-tugas pengurusan mereka.
Mereka mencadangkan bahawa elemen-elemen terpenting yang
mempengaruhi gaya kepimpinan pengurus di sepanjang proses berterusan ini adalah
seperti yang berikut :
1. Kuasa-kuasa yang menentukan personaliti pengurus. Ini
termasuklah sistem nilai dan latar belakang serta pengalaman. Misalnya, seorang
pengurus yang mempercayai bahawa keperluan-keperluan organisasilah yang perlu
diutamakan daripada keperluan-keperluan individu (pekerja), mungkin Iebih gemar
memberi arahan dan kurang rnenggalakkan penglibatan pekerja dalam penentuan
kegiatan-kegiatan pekerja sendiri
2. Sifat pekerja yang dipertanggungjawabkan kepada
pengurus. Ia juga mempengaruhi kelakuan pengurus.
Mengikut Tannenbaum :
Pengurus
membuat keputusan dan mengumumkannya
Pengurus
‘menjual’ keputusannya
Pengurus
menyampaikan masalah dan menggalakkan komen-komen
Pengurus
membiarkan kumpulan membuat keputusan sendiri
Pengurus
meletakkan had-had dan meminta pekerja membuat keputusan
Pengurus selaku pemimpin, boleh memberi kebebasan dan
penglibatan yang lebih kepada staf di bawah arahannya apabila terdapat para
pekerja tersebut mempanyai sifat berikut:
(a) Mahukan
tanggungjawab membuat keputusan;
(b) Inginkan
kebebasan bertindak dan berdikari;
(c) Mempunyai
pengetahuan dan pengalaman yang mencukupi untuk mengendalikan dan menyelesaikan
masalah dengan cekap;
(d) Menanamkan komitmen dan
menghayati matlamat organisasi.
Tanpa sifat-sifat tersebut, para pengurus akan lebih
mengamalkan gaya yang bermirip kepada corak autoritarian. Namun demikian, mereka
boleh mengubahsuaikan gaya mereka apabila para pekerja mereka dapat memperoleh
keyakinan diri setelah biasa bekerja bersama mereka.
Gaya kepimpinan yang dipilih oleh pengurus perlu juga
mengambil kira kuasa-kuasa yang wujud di dalam situasi. Ini termasuk nilai dan
tradisi organisasi, kecekapan bekerjasama sebagai satu unit, keadaan tugas-tugas kerja
kumpulan, sama ada pengendalian sesuatu masalah dapat didelegasikan atau tidak
.Seperti juga manusia, organisasi rnempunyai nilai tertentu yang lama-kelamaan
diterapkan ke dalam amalan bekerja. Kebanyakan pengurus baru cepat mempercayai
bahawa terdapat beberapa tingkah laku yang diterima dan ada yang lain pula yang
tidak diterima di dalam organisasi. Setengah-setengah organisasi, misalnya
mempunyai struktur dan rangkaian komunikasi yang lebib formal dan sukar
diubah-ubah, dengan adanya pembahagian dan perbezaan tugas yang jelas. Dalam
keadaan demikian, gaya kepimpinan tentu sekali lagi berorientasikan tugas dan
berasaskan pemberian arahan, danipada bergantung kepada penglibatan pekerja.
SENI DALAM GAYA DAN PENAMPILAN
"…biar papa, asal
bergaya…"
Ketiga-tiga komponen kepimpinan (sifat-sifat, gaya dan
kelakuan serta kepimpinan mengikut situasi) memberi implikasi yang penting di
dalam pengambilan dan latihan ke arah mewujudkan pemimpin-pemimpin yang
berkaliber. Umpamanya, pemimpin-pemimpin berkesan yang diketahui biasanya mempunyai sifat-sifat
kebijaksanaan dan keyakinan diri. Maka calon-calon bolehlah diuji untuk mencari
sifat-sifat tersebut serta sifat-sifat lain yang dikaitkan dengan prestasi
kerja. Apa yang diketahui tentang
gaya-gaya kepimpinan juga menunjukkan bahawa latihan-latihan boleh diadakan
dengan jayanya untuk menjadikan pemimpin lebih bertimbang rasa dan dapat
menjiwai pengikut dengan berkesan sekali, gaya pemimpin mestilah bersesuaian dengan tugas yang terlibat serta bersesuaian
juga dengan staf bawahannya. Pernah dinyatakan oleh Fiedler bahawa biasanya
lebih mudah untuk menyusun semula sesuatu tugas (kerja) daripada melatih semula
pemimpin atau mengambil pemimpin baru.
Berdasarkan keterangan yang dibincangkan di dalam bab
ini, garis-garis panduan berikut boleh digunakan untuk menjadi pemimpin yang
berkesan.
1. Mengetahui dan melatih diri anda. Kebanyakan pemimpin
terdiri daripada mereka yang berpengaruh, pintar, agresif, berinisiatif dan mempunyai keyakinan diri dan kebolehan
menyelia. Maka, bagi bakal-bakal pemimpin dan juga pemimpin kini, Latihan demi latihan
dalam membuat keputusan, penilaian diri dan peningkatan keyakinan diri adalah
berfaedah.
2. Mengetahui dan mengawal gaya anda. Gaya yang terbaik
sekali bergantung kepada banyak faktor (selain daripada berorientasikan tugas
dan berperikemanusiaan). Maka perlu bagi mereka menganalisis dan memahami gaya
tersendiri untuk mengekalkan suatu keadaan fleksibel supaya dapat dipadankan
kepada situasi berkenaan.
3. Mempercayai perkara-perkara terbaik tentang orang
lain. Bakal-bakal pemimpin harus
mengikuti andaian-andaian Teori Y,
McGregor. Dengan mempercayai bahawa manusia adalah pandai, kreatif,
sanggup bekerja, bertanggungjawab dan ingin menyelesaikan masalah, dapat
meningkatkan lagi pertumbuhan sifat pemimpin yang berkesan.
4. Memenuhi keperluan-keperluan staf ini merupakan secara
mudah kenyataan pemikiran Maslow dan McGregor. Tetapi di dalam amalannya,
beraneka masalah dihadapi. Umpamanya, bagaimanakah dia mendorong pekerja yang
keperluan mereka tidak dapat dipenuhi melalui kerja mereka? Bagaimanakah dia
dapat meyakinkan staf supaya mempersetujui matlamat organisasi? McGregor telah
mencadangkan suatu teknik seperti penyertaan staf dan sesi-sesi dialog yang
membincangkan perkara-perkara seperti matlamat-matlamat organisasi.
5. Sesuaikan kepada ciri-ciri kerja. Kajian-kajian
Fiedler mencadangkan bahawa bagi tugas-tugas kreatif. dan yang berbentuk
keusahawan (seperti mencipta keluaran baru atau membuka syarikat baru) adalah
lebih wajar bagi anda untuk menubuhkan matlamat yang menyeluruh untuk dijadikan
panduan oleh staf, dan kemudiannya bergantung kepada budi bicara mereka untuk
menjalankan kerja. Bagi kerja yang dilakukan secara berulang-ulang pula,
pemimpin biasanya menguatkuasakan suatu set peraturan yang terancang dan rapi, untuk melaksanakan
kerja.
6. Bertindak sebagai pemimpin. Dalam semua hal, anda
perlu bertindak sebagaimana yang dijangka dan diingini oleh pengikut atau staf,
agar mendapat sanjungan yang setimpal dengan taraf pemimpin.
Penampilan
yang baik pasti mengundang kepercayaan untuk kali pertama pertemuan. Seorang
pemimpin yang berpakaian kemas dengan seorang pemimpin yang selekeh, pengaruh
kepercayaan manusia pada mereka pasti punya jurang yang jauh. Penampilan
penting untuk memberi satu pandangan pertama (first-impression) yang
cukup baik dan positif. Seni penampilan juga harus disesuaikan dengan situasi.
Contoh yang pernah diberikan oleh pensyarah ialah ketika pilihanaraya Kuala
Berang, Timbalan Perdana Menteri iaitu Dato' Seri Najib Tun Razak telah turun
kepada masyarakat kawasan tersebut dengan berpakaian biasa dan tidak formal
seperti orang kampung juga. Orang
kampung juga dibenarkan berjumpa dengan Timbalan Perdana Menteri itu bila-bila
masa tanpa sekatan. Keadaan tersebut sangat menarik hati penduduk kampong
terhadap kepimpinan yang cuba
ditonjolkan oleh Timbalan Perdana Menteri.
MEMBINA SIFAT SENI DALAM
DIRI SEORANG PEMIMPIN
"…kepimpinan melalui
tauladan…"
Menjiwai rakyat dan bersifat empati
dengan segala kehalusan sifat dan tingkah sebenarnya merupakan suatu sifat
semulajadi. Ianya lahir dari dalam hati yang ikhlas dan naluri yang murni.
Namun, bagi pemimpin muda yang baru ingin belajar memimpin, mereka perlu
didedahkan dengan suasana yang akan merangsang sifat dan sikap kepimpinan itu
supaya dapat berkembang dengan baik. Kepimpinan melalui tauladan adalah
ungkapan kata yang menunjukkan bahawa setiap tingkahlaku dan perbuatan pemimpin
diperhati malah sering menjadi ikutan. Sebab itu tidak mustahil, ramai di
kalangan pemimpin muda yang tumbuh pada awal pembabitan mereka dalam bidang
politik pada tahun 60-an suka meniru gaya
hujah dan percakapan Sukarno yang begitu bersemangat dan berapi.
Lao
Tzu's telah menukilkan dalam buku Tao of Leadership, karangan Heider
(1985).
"The
superficial leader cannot see how things happen, even though the evidence is
everywhere. This leader is swept up by drama, sensation and excitement. All
this confusion is blinding. But the leader who returns again and again to
awareness-of-process has deep sense of how things happen"
Sememangnya menjadi hakikat bahawa pemimpin yang lahir di
tengah-tengah masyarakatnya lebih memahami dan menyelami jiwa masyarakatnya.
Jiwa halus mereka lebih mengerti. Dikatakan "berat mata memandang, berat lagi bahu yang
memikulnya." Jiwa masyarakat tidak boleh
dibeli. Hanya yang mendekati dan memahami akan berjaya mencuri hati. Kita tidak
harus selamanya menjadi pencuri tetapi belajarlah untuk menjadi diri sendiri
dan pemimpin yang jujur serta bukan berpura-pura.
GLOSARI
1. Rahman = pengasih
2. Rahim = penyayang
3. Up-to-date
= terkini / masakini / terbaru
4. versatile
= serba boleh / serba guna.
5. s.w.t. = subhanawataala
6. s.a.w. = sallallahualaihiwasallam
7. a.s = 'alaihissalam
8. implisit = tersirat
RUJUKAN
1. Kamus Dewan, Edisi Ketiga Cetakan Ketujuh
(2002), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur.
2. Al-Ramaiah,1999. Kepimpinan Pendidikan
Cabaran Masa Kini, IBS Books Sdn.Bhd.Kuala Lumpur.
3. Ahmad Zabidi Abd Razak, 2004. Memimpin Diri
Sendiri. PTS Piblication & Distributors Sdn. Bhd. Pahang Darul Makmur.
4. Sulaiman Md Yassin,Mohd Salleh Lebar,Azlina
Abu Bakar,2002.Komunikasi dalam Pengajaran dan Kepimpinan Pendidikan, Karisma
Publication Sdn. Bhd. Shah Alam. Susan R. Komives, Nuance Lucas, Timothy R.
McMahon (1998), Exploring Leadership For College Students Who want To Make a
Difference
5. J. Patrick Conroy ,2000. Intellectual
Leadership in Education, Kluwer Academic Publishers, USA.
6. Junaidi Abu Bakar, 1993. Mahasiswa Politik
dan Undang-undang, Dewan Bahasa dan Pustaka, Selangor Darul Ehsan.
7. Abu 'Urwah, 1988. Risalah Usrah Jilid 3
(Unsur-Unsur Tanzim Dalam Harakah Islamiyyah), Pustaka Salam, Kuala Lumpur.
8. Idris Zakaria, 1991. Teori Politik Al-Farabi
dan Masyarakt Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
9. Wan Mohd Zahid Mohd Noordin, 1993.Wawasan
PEndidikan Agenda Pengisian.
10. Kamarudin Hj Kachar, 1989. Siri Pengurusan
Pendidikan: Starategi Pentadbiran Pendidikan, Teks Publishing Sdn.Bhd. Petaling
Jaya.
11. Kamarudin Hj Kachar, 1989. Kepimpinan
Profesional dalam Pendidikan. Asas Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
12. Abd Ghani Samsudin, 2000. Kertas Kerja
Seminar Kesenian dan Rekreasi Islam : Seni dan Rekreasi dari Perspektif Islam,
Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, Kuala
Lumpur.
13. Sohibul Fathil Hj Sabikin, 2000. Kertas Kerja
Seminar Kesenian dan Rekreasi Islan : Sejarah Kesenian Islam. Lajnah Sukan dan
Kebudayaan, Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM). Universiti
Malaya, Kuala Lumpur.
LAMPIRAN
Tiada ulasan:
Catat Ulasan