Khamis, 19 Februari 2009

Sibuk? Tapi kenapa...

Salam buat semua

Ada perkara yang boleh difikir selagi belum ketemu jawapan yang jelas dan tepat...
Apa tandanya bila anak kecil menunjukkan pelbagai ragam?Pelbagai sikapnya yang berubah dari masa ke semasa menunjukkan kehidupannya semakin matang. Dia mula membesar dan mengenal dunia.Dari suka makan sendiri,nak minum sendiri, nak pakai kasut sendiri hinggakan dah pandai tanggal baju sendiri bila nak mandi. Di rumah pengasuhnya, ada sedikit "renovation" di dapurnya dan tempat itulah yang paling di sukai oleh anakku ini. Kerisauan pada habuk dan simen halus menyebabkan "mak"nya selalu menegahnya ke situ. Almaklum sajalah, budak ada ekzema memang sensitf dengan habuk.
"Ummi penat ye..kalau shifa' dah besar, shifa' tolong urut ummi ye...erm,ummi sibuk ke? " agaknya, kalaulah si kecil ini dah bijak memahami umminya, adakah ayat ini yang akan ditanya?Ummi tak sibuk sayang, ummi cuma letih sahaja..tapi ummi mesti teringat dengan pengorbanan besar nenek dan tok ummi yang bela 8 orang anak kecil-kecil..pasti mereka sibuk,penat,letih dan hati keduanya sentiasa teruji. Akhirnya sabar mereka dibalas dengan anak-anak yang bijak, soleh dan solehah, insyaAllah..alhamdulillah..

Belajar mengenali pelbagai kerjaya dalam satu masa
Dalam 2 minggu kebelakangan ini sahaja kesibukan kerjaya seorang guru amat terserlah. Ada reaksi yang ku terpaksa terima bila si comelku itu terlalu ingin bermanja-manja..tapi kenapa ya? Layananku buat si comelku ini seperti biasa malah sabarku cukup bertambah bila dia mula menerbalikkan baju yang telah kulipat kemas,menarik semua baju dalam almari,mengeluarkan periuk dan mangkuk yang kususun di rak pinggan mangkuknya di aras bawah yang memang jenis terbuka. Memang sengaja kususun barang kaca di tingkat yang tidak tercapai oleh anakku sebelum semunya menjadi mangsa kerajinannya itu.MEmangla kerja akan bertambah, hanya sabar sahaja pengubatnya...Selain itu kerap pula menggaru muka dan badannya yang gatal atau tidak itu. KAdangkala dia minta "nak tulis" dan "nak tass." Rupanya nak menulis dan nak kertas. Mulalah dia tekun menulis dan melukis bulat-bulat kecil..itupun masih guna tangan kirinya itu..secara psikologinya, normal bagi kanak-kanak memulakan sesuatu dengan tangan kiri...Dan macam biasa,bila masa ummi nak solat, si dia inilah yang dah dok depan sejadah sambil mengangkat takbir lantas buat aksi rukuk (tp macam orang tunduk ucap terima kasih sambil tangan dua-dua ke belakang)tapi ada sikapnya yang menunjukkan seperti ada yang tidak kena...aku berfikir dan terus berfikir..sambil mengusap kepalanya tatkala matanya lelap disisi saban malam. Tak lupa juga badang dan kakinya ku urut perlahan-lahan, pasti lenguh badannya bermain di siang hari..kelenguhan kita boleh diungkap, kelenguhan si kecil hanya tahu menangis sahaja...kemudian ku terusi dengan bacaan selawat tafrijiyyah dan perlahan-lahan ku baca kemudian kuhembus lembut di ubun-ubunnya. Polos sungguh tidurnya..Alhamdulillah...Lelap dan mula kucari ruang berbual bersama suami yang baru sahaja sampai dari ofis..kesian, abang pun keletihan nampaknya..kerja yang belum tentu masanya..Moga sentiasa dimudahkan urusan, amin!

AKTIVITI KECILKU

AGEN "APA KATA SURVEY"
Dari sekecil-kecil perkara seperti mengambil nama pelajar yang terlibat latihan dan acara sukan, kawad dan menyediakan segala keperluan lain seperti perhiasan khemah,perhiasan pelajar kawad,maskot rumah sukan,menyiapkan bunga manggar,mewarna dan melukis,budget makanan,membuat kupon,mengutip yuran dan membeli segala barang-barang di pelbagai tempat semata-mata nak cari tempat termurah,masih menjaga khasiat dan kualiti serta menyiapkan khemah dengan kos terendah!
Alhamdulillah, di pasar besar selangor akhirnya bersama Cikgu Naemah kami menjumpai air minuman seamaster Rm6.00 sekotak lalu kami mengambil 6 kotak untuk pelajar rumah biru yang bayar duit yuran seramai 106 orang, buah lai 112 biji sengan harga RM40. Memang itulah budget kami. Beli pula 2 dozen air 100plus dengan harga RM26.00 sedozen. Agak mahal, tapi ok.Minuman ini khas untuk atlit rumah sukan kami sahaja.Penuhla kereta VIVA naemah itu dengan barang-barang...kesian kereta baru itu...
BENDAHARI?
Mengutip duit ni bukanlah kerja seorang guru semata kerana dibantu AJK tingkatan,tetapi apalah nak diharap sangat pada pelajar untuk menyimpan duit yang melebihi RM200. Bukan kerana tidak percaya tetapi takut ada masalah lain pula yang timbul. Beberapa kejadian memberi pengajaran bermakna bila meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada pelajar terutama melibatkan kewangan yang besar. NAmun, tidak dinafikan, memang ada pelajar yang cukup beramanah.
MANAGER?
Minggu depan pula nak launch Science math week..dilantik pula mengurus kuiz matematik tingkatan 2,3 dan 4.Dari membuat soalan,menjual dan menyebarkan kepada pelajar,mengutip soalan dan duit RM0.10 sehelai kertas, menanda seterusnya memilih pemenang adalah tugas semestinya. Mujur, kerjasama guru math yang lain amat dihargai.Duit dikutip untuk membiayai photostat kertas dan menampung perbelanjaan Minggu sains dan MAth yang langsung tiada dana. MAsing-masing guru guna duit sendiri..biasala tu..Sambutan hangat kuiz math bagi pelajar tingkatan 2 amat menggalakkan dan terasa nak memujuk ketua panitia menambah bilangan hadiah khas untuk pelajar tingkatan 2. Alhamdulillah, Kak Rose setuju tambah hadiah.
SUPIR
Semasa sedang sibuk-sibuk sukantara dan acara-acara lain sepanjang minggu itulah, tugas menghantar dan mengambil pelajar bola jaring yang terpilih ke latihan daerah di kompleks sukan Bandar BAru Salak Tinggi tergalas di bahu..Kiriman faks dari PPD yang sampai petang Rabu hanya diketahui pagi Khamis itu! Sabar je la..Rupanya Kak Ina kerani sekolah cuba menelefon untuk memberitahuku, berulangkali namun yang jawab adalah mesin suaraku. BAruku teringat, hari itu handset tertinggal di rumah dan aku pula sibuk bersama naemah membeli barang-barang di pasar selangor.KArenah budak bola JAring ini,erm biasala..macam-macam sikit..perlahan-lahan kuterapkan pelbagai nasihat sepanjang perjalanan kami dengan keretaku itu. Bertambah rancak pesan-pesanku kerana Ustazah Anizah menemaniku. Sepanjang perjalanan banyak pula soalan dan luahan mereka pada kami.Rupanya, memang begitulah mendekati pelajar...tidak semua mampu kita kenal dan rapat kecuali yang ada sebab untuk itu. NAtijah kebaikan yang diharapkan bukan ingin segera hasilnya namun, harapan supaya mereka menjadi lebih baik adalah sentiasa dihati.Perjalanan pergi dan balik sudah mengambil masa 1 1/2jam kerana singgah di rumah ustazah mengambil barang untuk khemah rumah sukannya pula.Sempat jugak beramah mesra dengan anak-anak kucingnya yang "ramai". Memanglah "ummu hurairah" ni peminat kucing.
TENAGA PENGAJAR
Sampai sahaja di sekolah terus masuk ke kelas. Mujur sempat kerana masa P&P ku pada hari Khamis bermula selepas rehat iaitu jam 11.20 pagi. Alhamdulillah.MAsa itu berterusan sehingga masa bali jam 1.05 petang.Huhh..rutin yang letih.
ON CALL MACAM DOKTOR JUGAK LE
Fikirku, selepas solat Zohor sempatla nak menanda buku latihan pelajar, menyiapkan rekod mengajar esok dan menaip minit mesyuarat Pusat Sumber, tiba-tiba dapat call dari Kak MAhani (jurulatih Bola Jaring) mengatakan, hujan di Kompleks Sukan dan pelajar nak balik awal..ishh..lari dah plan..mujur sangat dah terbiasa kerja ad hoc ni. Tanpa banyak bicara, terus mengambil mereka. Memang itu yang lebih utama kerana bimbang pelajar merayau entah ke mana...Cikgu juga yang kena..Cikgu oh cikgu..Sekadar aktiviti kecilku pada hari-hari yang tidak terduga!

SYUKUR
Alhamdulillah,ada perkara yang dimudahkan dan ada perkara yang kita perlu belajar menanganinya dengan bijak. Keluarga adalah sebahagian kehidupan selain kerjaya dan perkara lain yang kita lakukan.Moga Allah terus memberkati kehidupan kita. Doakan terus istiqamah. Usaha dengan sabar dan solat!

" Berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran..."

8 ulasan:

Pohon Hijau berkata...

sabar itu sebaik-sebaik penawar yang amat pahit ditelan, namun paling mujarab kesannya...

ummushifa' berkata...

ALhamdulillah, dengan teman yang setia dan sentiasa mengingati..setiap perkara jadi mudah kerana ada doa yang tidak disangka! Rupanya, memang ada kebaikan dan rezeki dalam setiap kepayahan yang teruji..Syukran sahabat!

iskandar zulkarnain berkata...

Syukran atas doa dan ziarah blog. Insya allah salam enti ana sampaikan kt kak fidah

Firdaus berkata...

meow!

Zurina berkata...

kesibukan cikgu mmg tak diduga...sama2 lah kita bersabar dan berusaha...

muna nura berkata...

kak ein, syifa' saje nak attention tu... atau mmg tgk fasa explorasi maksimum! make sure 1/2 jam pertama lepas balik kerja main dgn die sepenuhnye...
dan mintak syifa' bekerjasama macam kita mintak org dewasa bekerjasama.
selamat mencuba n enjoy parenting!
p/s: ilmu dari bacaan tak sama dengan ilmu dari buku pengalaman....(",)

UMMUSHIFA' berkata...

Syukran adik nura muna..lama kita tak jumpa..padahal baru je bulan lepas jumpa ek..jumpa pun tak sempat borak..tak best..lama2 fikir agaknye shifa' meragam mungkin dah jadi kakak..tu pasal nak kena matured ckit..tp wat perangai dulu..doakan semuanya selamat ok..syukran juga ziarah..

UMMUSHIFA' berkata...

Thanks zu and firdaus meow..catatan kalian cukup bermakna..leyh je komen lagi ek..zu, dah ada kad, bagi tau..