Jumaat, 20 Mac 2009

Kenduri Arwah di rumah mertuaku

Alhamdulillah, kami selamat sampai di Dungun jam 6.00 petang semlam. Itupun setelah singgah di beberapa tempat termasuk ofis hubby dan memulakan perjalanan melalui highway Duke eru ke Gombak dengan bayaran RM2.00. Saje nak try dan boleh elak jammed..
Mengubat Rindu Mok dan Mok Ija
Rindunya...dah lama tak balik..hampir nak masuk 3 bulan dah lamanya..Hari ini ada kenduri di rumah mok. Semua adik beradik abang berkumpul kecuali kak Ma dan Abang Syah yang berada di Sabah. Kebetulan mereka baru sahaja menimang cahayamata ke-4, Tengku Zulaikha. Kak Nor, Abang Li, Yu, Kak Gee, Abg Pu, Acik, AQilah, Edah,Izah dan anak-anak sedaraku sebelah suami, Rifqi, Aqilah (sama nama dgn birasku) ,Wafiq, Thaqifah, Ikram Mukhlis, Irdina dan tak lupa anakku Amiratushifa' menambah keriuhan dalam rumah mok yang cukup besar buat kami. Lantai papan, bila anak-anak dok berlari, berdentam-dentum bunyi kayunya..gedengang-gedengung..Ikram dan Wafiq dapat je layang-layang, diorang main sampai tak ingat nak makan tengah hari..syoknye sepupu dua orang tu kalau jumpa..padahal rumah diorang jaraknya sekangkang kera je..kecik ckit..sekangkang anak kucing yang baru lahir kat rumah mok ni..alahai, rezeki murah namanya bila kucing beranak dalam rumah kita...kata orang lama...ye ke?
Rezeki Kucing
Ye la..logiknya, memberi tempat yang baik untuk nyawa baru hidup umpama sedekah yang tidak terhitung..sapa yang tahu? Allah tahu..kecuali kita dok rajin citer semua kebaikan kita semata-mata nak dapatkan pujian orang...so, belajar niat supaya kebaikan yang Allah lorongkan pada kita, akan dijadikan panduan bermakna untuk orang lain dan kita akan terus dalam bimbinganNya..amin..
Kenduri dan Tahlil
Alhamdulillah majlis berjalan lancar iaitu dimulai dengan bacaan tahlil, doa dan kemudian makan. Kenduri lepas Isya'.Penuh rumah. Mok sentiasa ada pembantu yang setia..Kak Pah (ketua chef), Cik Ngah dan mbah Wok dah datang pagi-pagi lagi, Kak Nah (anaknya 9 orang, ibu tunggal), kak fadilah yang baru je lahirkan baby 3 bulan (Nur Shahidah Aulia) dan anaknya yang rajin,Husna selain kami anak beranak. Mereka merewang dari pagi sampai petang siapkan juadah. Mok dah siapkan nasi berkat buat mereka yang datang membantu.Moga Allah beri pahala terbaik bagi mereka.

2 ulasan:

Ustaz Amin berkata...

Bahaskan juga mengenai isu wanita dan Islam. Selain diari yang memang di dedahkan pada umum, ramai masyarakat tercari-cari panduan.

selamat maju jaya

Awanama berkata...

nanti bisa dicuba..terima kasih atas singgahdan saranan..amat dihargai..
ummushifa'