Khamis, 22 Julai 2010

ummi sayang kalian...


"Ummi...peluk shifa'...nanti shifa' jatuh..." ujar kak long sambil duduk atas pangkuan ummi yang sedang menaip bbrp kertas kerja..leka dia melihat ummi menaip setiap perkataan dan akhirnya menjadi ayat-ayat...sementara itu,adiknya sudah tertido selepas menyusu tadi. Ummi peluk shifa' kemudian sambung menaip kerja lagi...shifa' senyap diam tengok ummi menaip..ummi tahu, shifa' ada permintaan dengan ummi...dia nak tengok kartun yang dia suka tengok..ada beberapa kartun yang ummi bagi shifa' tengok dalam youtube terutamanya kartun anak-anak islam dan A wise hen:) Tp buat masa ni, ummi nak guna komputer dulu ye sayang...shifa' sabar ye..:)

'Ammar pula baru je tertido selepas minum susu pegang botol sendiri. BAru je cekap nak pegang sendiri..Shafi menyusur mmg laju tp belum lagi merangkak, baru naik gigi bawah dua batang. Paling suka pergi dapur...huhu..Ummi memang usaha nak bagi 'Ammar breastfeed sepenuhnya namun hanya kekal hampir 8 bulan. Ummi dah mula bagi "Ammar minum susu kambing Hi-goat pada minggu ummi terpaksa ke kursus BTN di Maran, PAhang selama seminggu. Gusar stok susu tak cukup walaupun ummi dah standby 12 botol susu 8 ml menyebabkan ummi terpaksa ajar shafi susu kambing...ummi percaya kepada susu kambing kerana sunnah nabi minum susu kambing sejak kecil iaitu selepas putus susu dengan HAlimatus sa'adiah, ibu susuan nabi. NAmun, susu kambing mmg agak mahal..Hi-Goat dengan harga ahli, lebih kurang RM28 hanya ada 15 sachet satu packet bertahan 10-15 hari sahaja.Lebih-lebih lagi sekarang semua barang nak naik harga...tolonglah! Geram ummi..kesian pada orang yang semakin melarat dan miskin..yang kaya semakin kaya pula!! ( ter"emo" pulak!)

Bila Shafi masuk 9 bulan ummi akhirnya dengan sayu hati mula campur susu yang diminum kakaknya..biolac..susu homeophati...hati ummi sedih...teringat susah payah ummi menggalas beg susu Spectra 3 ke sekolah..siap ada cooler bag untuk ummi simpan susu...shafi membesar 6 bulan tanpa setitis susu formula..akhirnya Ummi ambil keputusan berat lantaran bekalan susu amat berkurangan..ummi tak pasti kenapa..Ummi cuba makan banyak,minum susu, makan jamu ASI,minta ubat tambah susu dari doktor,Maxolon (ubat tahan muntah/loya), minum susu soya,makan lobak putih namun tak menjadi..YA Allah, ummi pasrah bila tangok shafi menangis dan bila ummi sua susu kakak, dia minum dengan sepenuh hati...:)

Dan ummi yang masih berjaga menyiapkan soalan-soalan sempena persediaan percubaan PMR pada pertengahan Ogos nanti. Ummi sedang usaha menyiapkan modul-modul latihan yang ummi edit daripada soalan-soalan peperiksaan lepas. Ada yang ummi reka cipta berdasarkan contoh, ada yang ummi copy paste kerana ummi tiadalah pakar dalam membuat soalan yang menepati JSU (spesifikasi) Tugas ummi cukup memakan masa. Kesian pada kak long yang ingin ummi melayannya tika itu...Ummi pun pasang lagu nasyid kegemaran ummi...terhibur tengok kepala kak long mengangguk dan sesekali nak ikut bernasyid. (Lagu Alam Persekolahan-Mirwana).dan sebenarnya kanak-kanak sangat suka dengan muzik!(sekarang ni ada lagu yg ummi dengar dia slalu sbut..tarapapa..aissh..dpt kat mana le ni?!! Kat rumah ummi, TV dah rosak..sejak pertengahan piala dunia..kesian kat abi yg nak tgk Final tak dapat...dapat tengok ckit tu pun edisi sekerat nampak kaki, kepala kat bawah, hihi...TV rosak..Alhamdulillah..terliur juga nak tengok namun sedang tabahkan hati..terasa juga sunyi yang menghiburkan :)


Semalam kak long usik shafi sampai menangis..mula-mula memang tengok macam nak sayang dan bergurau dengan adiknya..tp rupanya dia belum mengetahui batas bergurau...habis dia wat "stongkol" dgn 'Ammar Shafi...Mula-mula adiknya diam...bila kakaknya tak tengok respon adiknya, dia buat kuat lagi..sampai 'Ammar nangis..tapi yang mmg menakjubkan macam selalu..'Ammar akan ketawa bila kakaknya ketawa...ketawa yang mmg kelakar sangat...aduhai..shifa' shifa'...shafi shafi..bukan itu sahaja, pernah kakak duduk atas badan shafi, ketuk kepala adik dengan semua permainannya...tp sama je gelagat shafi, nangis kejap, kemudian akan ketawa bila dengar ketawa kakaknya..:)


Ummi dan abi dah lama cuba training shifa' untuk diapers-free.tp usaha murni ummi masih belum nampak hasil yang memuaskan..kadang-kadang macam dah nak jadi tp ade je yang xjadi dan terpaksa dikira kena mula semula...sedih jugak sebab anak sahabat ummi, Muaz dah pandai wp umurnya lebih muda dari shifa' beberapa bulan...alahai ummi...pilih masa nak train mase cuti sekolah bulan 6 tp dua minggu bercuti di atas kereta dan dalam perjalanan..Kelantan-Terengganu-Melaka-KL..habis cuti, tak dapat lagi skill...aduhai..cuti 2 hari try jugak..kejap je..dah terlepas juga akhirnya...yang kelakar ayat shifa'.."Ummi, air tumpah..." huhu...ummi masih mencuba lagi setiap minggu ummi cuti..namun, setiap hujung minggu ummi sekarang amat penuh..Minggu ini sahaja ummi sekolah 7 hari seminggu! wooww...marvellous...Sabtu ini ada sekolah ganti tp tak jadi..(sbb xpasti..) tp diganti dengan LADAP..lagipun memang sekolah ummi ada Program terbesar sekolah tahun ini..SIHATON pada hari ahad..(TQ pada yg sudi derma untuk sekolah termasuk Kak Dah jiran, Mak Liza, Abi Muaz ,tauke-tauke dan hamba-hamba Allah..) dan Isnin kami cuti peristiwa..Alhamdulillah..esoknya nanti, adik ummi yg belajar kat Ukraine akan balik..insyaAllah..sudah tamat belajar nak jadi doktor...doakan yang terbaik untuknya:) PAsti dia paling rindu nak jumpa mak, abah adik beradik dan anak-anak sedaranya..termasuk 2 orang baby yang belum sempat jumpa live..'Ammar Shafi dan Farhah Liyana...

Opps...Shifa' belum tido lagi ye sayang, tadi dia diam je sebab ummi buatkan susu biolac + chocolatte..sedap melayan susunya...dan ummi nak taip sikit lagi dalam blog ini...kerja tadi dah selesai dan ummi rindu nk mencorat-coret blog ummi...


"Ummi, mana rantai shifa'?"tanyanye sambil pegang rantai ummi...

"erm, nanti shifa' pakai masa hari raya ok dengan baju cantik.."

Ummi sebut lagi...
"Shifa' nak raya, kena puasa dulu tau..."
"Nak!Nak puasa ummi.."
shifa' jawab gembira.

Er
rmm,ummi fikir...shifa' tahu ke agaknye puasa...
"MAsa bulan puasa nanti...shifa' tak boleh makan,minum dan minum susu tau.."...
"ok, boleh..."jawabnye cepat sambi membelek butang ketap tangan di baju ummi, ralit....

Ye la tu...budak baru pandai cakap ni belum tentu pandai buat...sama macam bila orang sebut dengan ummi, anak dah pandai cakap mesti dah pandai xpakai pampers...tp apa yang berlaku..mmgg pandai cakap..."ummi, shifa nak pakai pampers.."....huhu..
Ummi akan usaha lagi...

Scene sebentar tadi.....

Shifa' ambil tuala kecil 'Ammar shafi dan selimutkan adiknya yang tidur sambil menghisap jari...sambil menepuk-nepuk adiknya yang beralih arah tidurnya namun masih pulas....aduhai...sayangku shifa'...ummi sayang kalian.moga Shifa' jadi kakak dan anak yang solehah ye sayang:)


Dan masa untuk kakak tidur...muncul soalan dari mulutnya, "mana abi ummi?Abi kerja ye..." kesian dia sebelum tido nak tengok muka abi..tp mmg betul abi kerja..malam ni abi ada mesyuarat..lewat sikit baliknya..alahai anak abi ni:)

"ummiii... tepuk shifa'..."pintanya manja...

HAsbi RAbbi Jallallah...maafi Qalbi Ghairullah....nur Muhammad Sollallah....

Moga Allah pelihara kehidupan anak-anak kita dan pelihara diri mereka dari kejahatan manusia dan syaitan dan dari segala dosa dan maksiat...berikan keberkatan, rahmat dan segala kebaikan dunia dan akhirat dan juga jadikan mereka hamba-hambaMu yang beriman dan beramal soleh...ameen ya RAbb... (ibu-ibu dan bakal ibu sambunglah dengan segala pengharapan yang baik-baik dan yang mulia kerana doa seorang ibu kepada anak-anaknya tiada terhijab nilainya di sisiNya...teruskan berdoa:)


2 ulasan:

Awanama berkata...

keep writing my dear sis.. best2!! btoilaa tu.. sy winduuu family je.. tak rindu msia lg.. ehehe... ;))

maslina berkata...

Salam..bagusnya anak2 ummi ein dah pandai..Irfan baru dapat single word..sekarang ni tiap2 bulan pegi HUKM terapi..toilet training still far away..irfan dah pandai ckp "bantal"(mintak bantal busuk)dan "bukak" bila nak mkn sesuatu pun dah rasa gembira sangat2..masih sabar menunggu dia pandai bercakap.Sama mcm shafi..damia akan ketawa walau apa pun abg dia buat..dapat tgk muke abg dekat2 pun boleh jadi ketawa..damia pun thn susu 3 bulan je walau mcm2 yang Mas buat untuk bykkan susu..Allah dah suratkan rezekinya sampai situ..tak pe la..moga dia membesar jd anak solehah/soleh dengan mknn halal yang kita beri pdnya...