Ahad, 13 Mac 2011

Coretan hati disenggang masa cuti...

Alhamdulillah wa syukur lillah...Allah memberi kebaikan dan wajiblah sebagai hamba kita teruskan dengan kesyukuran...

Rindu ummi pada blog ummi sendiri...lama terbiar tanpa pamitan cerita dari yang empunya diri...almaklum semua, kita di dunia yang semakin menuntut pengorbanan masa dan keinginan kepada sedikit kesempurnaan kepada kehidupan...sempurna dalam erti yang kita sahaja fahami. Bagaimanakah kesempurnaan yang anda semua inginkan?..

Coretan tentang kehidupan secara umumnya

Ada manusia merasai kesempuraan dengan kekayaan dan memiliki segala yang patut dimiliki terutama yang melibatkan harta dunia..ramai juga yang sedang berusaha melengkapkan keinginan mengikut aras (KPI) manusia yang sempurna yang memiliki rumah banglo, kereta mewah, insurans yang menjamin kehidupan dan saham pelaburan yang akan menggandakan harta yang diperuntukkan dalam hal tersebut malah segala perniagaan diterokai demi mencapai keperluan hakiki, hakikat dan memenuhi keperluan selain melunaskan kemahuan yang kadangkala bukan sedikit...

Kepuasan hati kita pada sesuatu perkara kadangkala disandarkan kepada kesenangan, kesusahan, keperitan dan kelelahan orang lain...percaya atau tidak sekiranya kita belajar koreksi diri, bahawa setiap perkara yang akan, sedang dan telah kita lakukan amat memerlukan orang disekiling kita untuk merealisasikan atau membantu kita menjadi seperti apa yang kita impikan.
Keputusan untuk berada disuatu tahap kehidupan amat memerlukan orang di kanan dan kiri kita agar bersama memberi khidmat. Sudah tentu yang paling rapat dan dekat ialah keluarga kita..ye kan?? dan kesempurnaan yang abadi hanyalah milik Allah rabbul 'izzati...(Zero defect! hanaya milik Allah) dan kita manusia akan berusaha untuk belajar mencari ksempurnaan dalam laluan dan petunjuk yang MAha Esa...mohon selalu padanya tanpa putus asa...

Pengajaran kehidupan dari anak kecil

"Ummi, tak baik cakap aku..." tegur anakku shifa' ketika mendengar perbualan telefonku dengan sahabat lamaku...sudah terbiasa kami berbual aku kau..."ye sayang..."ummi jawab tersipu...Anak ummi semakin pandai. Dunia semakin diterokainya...balik sekolah akan mula melukis,mewarna menulis...pada awal mengenal kertas dan pensel memanglah ummi cukup bersabar...habis kertas bersepah,pensel patah,dinding rumah berconteng malah dakwat marker pen penuhi lantai rumah!

'Ammar Shafi sudah berlari dan mengemas...bicaranya kurang tetapi kerja sentiasa ada..tempat favorite ialah dapur! suka bawa keluar periuk,pinggan dan seangkatan dengan alat2 tersebut..suka dengan aktiviti menumbuk bawang...suka tidur-tidur ayam sambil kenyit-kenyit mata...dan tabiat yang belum boleh ummi hilangkan dan berusaha hilangkan ialah menghisap jarinya.

Usai solat dan ketika habis memberi salam dan mahu memulakan zikir,kakak minta ummi supaya membenarkan kakak membaca doa.."ummi,shifa' nak doaa..." pintanya lantas terus membaca doa. Lafaz sebelum doa sama macam skrip di sekolahnya..ummi meneka..."Doa ibu bapa...bismillahirrahmannirrahim...Rabbi firli dzunubi waliwalidaiya warhamkhuma kama rabbayani saghira.Ya Allah Ya tuhanku,ampuni dosaku dan doa kedua ibu bapaku,kasihani mereka seperti mana mreka mengasihani ku semasa kecil..ameen"...dan inilah anak abi yang saban hari dihantar abinya ke sekolah dengan berjalan kaki...walaupun sedikit salah tatabahasa arab dean melayunya, ummi masih memahaminya...kakak akan bercerita tentang kawannya yang rajin, baik dan kadangkala bercerita juga karenah kawan-kawan kecilnya yang saling sama membesar dengannya...kakak mula menghafal al-fatihah, doa naik kenderaan, doa mengelakkan dir dari kemudharatan dan selawat2. Kakak akan bercerita mengenai cikgu2nya yang tidak jemu mengajarnya dan cikgunya selalu benar setiap kali mengeluarkan hujah mengenai sesuatu...
" Ummi, cikgu kata...." dan "bukan macam tu ummi, cikgu kata bukan macam tu..." dan ummi sedia maklumi pengaruh guru terhadap anak-anak kecil ini memang cukupp besar...moga cikgu-cikgu berikan yang terbaik buat anak-anak didik semua..insyaAllah..

Ummi terharu...setiap kali kakak mengalunkan doa-doa. Doa kakak itu ummi aminkan dengan penuh rasa cinta, sayang, terharu dan bertanggungjawab...mohon padamu YA Allah mudah-mudahan DiKau pelihara kehidupan anakku dunia dan akhirat..ameen..

Krisis selera makan anak

Pada usia kakak mencapai 3 tahun, ummi pernah menghdapi krisis berat badan kakak yang tidak bertambah..ummi sedikit risau dan kakak kurang berselera ketika makan...
alhamdulillah,berkat usaha dan motivasi yang ummi belajar dari buku2 dan pengalaman orang , berbual dan berkomunikasi dengan anak-anak sambil bercerita ketika makan, membuatkan selera dan imaginasi mereka akan semakin berkembang..contohnya ummi akan cerita tentang sang kancil dan sang buaya selain membawa kakak menonton cerita yang dia gemari...melayan anak-anak makan adalah sangat penting untuk menunjukkan rasa kasih sayang dan menambat hatinya untuk menikmati makanan tersebut.

Masanya kini, ummi melayan 'ammar makan..dan anak kecil ummi ini akan usaha makan sendiri...dan anak bujang ummi ni amat patuh dengan abinya...alhamdulillah si bujang kecil ini sudah belajar meletakkan botol susu sendiri dan mangkuk yang kotor di tempat yang ummi minta, biasanya di atas meja sahaja kerana ketinggian sinki tidak tercapai oleh si bujang comel ini...sikit masa nanti 'ammar tolong ummi basuh ye...Abang 'Ammar bakal mendapat adik, insyaAllah sedikit masa diizin Allah..Abang 'Ammar sudah perlu belajar duduk di belakang kereta dan bukan di atas riba ummi yang semakin tak larat. Alhamdulillah, abang 'ammar akan diajar oleh keadaan nanti..mudah-mudahan kalian akan lebih memahami dan saling menjagai..ameen

Kesakitan yang mengharukan

Pernah satu ketika, ketika ummi sampai untuk mengambil anak2 di rumah pengasuh, kakak menangis mengadu lehernya ada tulang/duri ikan..sakit katanya...ummi sedikit risau...ketika sampai di rumah,ummi bagi kakak makan roti yang ummi kepal, masih tidak berkurang juga..kebetulan mak usu aka adik ummi hendak datang ziarah...ummi pujuk kakak, bagitau doktor akan datang rumah...kakak menangis bukan kerana takut doktor tatapi sakit katanya..."sakit ummi...huhu...sakit...huwa..." nangis dan rintih silih berganti...ummi terus bacakan doa dan minta kakak minum air doa ummi walaupun usaha kecil ummi masih berharap kesembuhan yang diidamkan...bila mok su sampai bersama pak su, mereka bawa bihun sup..kakak tetap makan denagn rintihan sakitnya itu..mok su pun tak dapat menolongnya...dan akhirnya, ketika hendak tidur, ummi teruskan dengan segala doa dan bacaan selawat shifa' sehingga kakak tertidur dengan sedu tangis kesakitan dan ummi memujuk dengan alunan doa-doa...alhamdulillah, pagi yang penuh kesembuhan buat anak ummi..syukur pada Allah...ummi yakin dengan doa seorang ummi..Alhamdulillah thumma Alhamdulillah...

Keringanan pada sebuah kelelahan

Keletihan ummi dengan pekerjaan seperti sudah dimaklumi oleh anak-anak...ummi jarang balik awal. Ada sahaja perkara yang perlu di bereskan di sekolah kerana memang prinsip kerja ummi, tidak akan membawa balik sebarang kerja sekolah kecuali hal-hal yang tidak dapat dielakkan...dan apakah tidak gembira seorang ummi bila sahaja pulang ingin mengambil anak-anak, mereka akan berlari-lari mendapatkan kita dan seolah-olah tidak sabar ingin bercerita banyak perkara walaupun dalam bahasa yang tidak ummi fahami..aduhai...doaku, berikanlah pahala terbaik buat pengasuh anak-anakku yangg cukup berusaha memberi kasih sayang ketika menjaga mereka..Ya Allah pelihara dan berkatikan kehidupan mereka..ameen..

Anak-anak yang semakin membesar dengan segala usaha dan penerokaan masa depan...moga diri kalian dalam pemeliharaan tuhan dan dikelilingi insan yang saling berkasih sayang...mendidik dengan tarbiyah terbaik pimpinan Ilahi Rabbi...menjadikan kami, ummi dan abi yang sentiasa dibimbing dalam rahmat dan keberkatan agar terbina usrah sakeenah wa mawaddah hingga akhirnya mencipta baldatun toiyibatun wa rabbu ghafur..ameen

DEDIKASI

"Suamiku, wajah kesayangan hamba...terima kasih atas doa dan redhamu dan ketahuilah kasih sayang kami mengiringi derap langkahmu...selamat berjuang walau di mana tempatmu telah Allah takdirkan!"

"Anak-anakku..moga Allah mencintai kalian dengan segala kebaikan dan petunjuk dariNya..ameen"

"Keluarga dan anak-anak saudara kesayanganku...kakak dan abang yang sentiasa aku ingin mereka disampingku walau senang dan susah, mendengar dan bercerita denganku..."

" Sahabatku Yuzilawati, Safwan dan anak-anak yang sentiasa memberikan kami inspirasi, sahabat-sahabat seperjuangan yang dirindui, huda ,ana, zalin, ina, caah, uya , annir, adi, marl, uswatun, ala , shah, sriy, etty, ikin, z,memy,leha, jun, piah, k ima, k dila, k zaim, mas, k su, kasumawati, lid, ija, za,kak nurul, k ha, k wan ct, k ila dan semuanya yang sangat banyak memberikan segala erti dalam kehidupan bermula alam sekolah, universiti dan alam pekerjaanku kini..terima kasih..Allah sahaja yang akan membalas kebaikan kalian."

1 ulasan:

Susu berkata...

"Ya Tuhanku, tiada apa yang kami pinta, melainkan rahmat dan redhaMu, kasih sayangMu, terimalah syukur kami, sepenuh hati di atas kurniaan ini. Apabila aku melihatnya, lantas aku terus ingat padaMu Ya Allah!!!Itulah sebenar-benar sahabat. Isi hati ini tidak mampu ku luahkan untuk menggambarkan rasa cintaku padanya, hanya air mata mengiringi tatkala titipan ini ditulis. Ya Allah, Allah Yang Maha mempertemukan antara 2 hati insani, di atas tiket cintakanmu Ya Allah, di atas tiket meraih redhaMu Ya Allah, berkati dia, suaminya, zuriatnya, serta seluruh kaum keluarganya. Sesungguhnya hanya redhaMu matlamat kami, untuk kehidupan yang abadi nanti, di alam baqa' sana..Ya Rabbi..amin ya rabbal 'alamin"..